JCB pro efektivní manipulaci a transport

JCB 542-70 AGRI PRO, tedy manipulátor, který disponuje ideálním spojením výkonu motoru, točivého momentu, akcelerace, maximální rychlosti a hydraulického výkonu, a to tak, že výrazně zvyšuje efektivitu všech zemědělských činností.

O výkon teleskopického manipulátoru JCB 542-70 AGRI PRO se stará řadový čtyřválec JCB DieselMAX o objemu 4,8 litru, který si JCB vyrábí ve vlastní továrně v Anglii. Výkon motoru je 173 koní (129 kW), s točivým momentem 690 Nm @ 1500 rpm. Tento model disponuje převodovkou DualTech VT kombinující hydrostatickou část s přímým mechanickým pohonem. Aby byl nový model manipulátoru JCB ještě produktivnější než stávající typy, je stroj vybaven novou a rychlejší verzí převodovky Dual­Tech VT. Nově je možné nastavovat tzv. Flexi Mód (ruční nastavení otáček motoru a rychlosti pojezdu) až do 22 km/h, na rozdíl od 19 km/h, jak je tomu u standardních verzí. Aby se kromě pracovních cyklů zrychlily i přesuny po silnici, má nový model manipulátoru JCB zvýšenou maximální rychlost na 50 km/h (místo stávajících 40 km/h). Při přejezdech z jednoho místa do druhého je tak dříve v cíli a může hladce držet krok s ostatními členy řetězce na sklizeň kukuřice či cukrovky.

Pokud je stroj využívaný jako tažný prostředek, tak jistě bude oceněná výbava v podobě zadního závěsu, vč. elektriky a hydrauliky pro přívěs. Navíc je stroj již v základu opatřen tzv. „Heavy Duty“ (zesílenou) nápravou, a to vpředu i vzadu. Jako všechny manipulátory, které jsou vybaveny převodovkou DualTech VT, tak i tento nový model je možné nastavit do dvou režimů práce: Power/Eco. Podle aktuální zátěže na stroj si uživatel jednoduše přepne mezi těmito dvěma režimy podle toho, jak potřebuje, a stroj následně automaticky přizpůsobí svůj výkon zvolenému režimu.

Efektivitu a ekonomiku provozu stroje po více než roce provozu můžeme díky telematickému systému objektivně zhodnotit a rozebrat u již dodaných strojů našim zákazníkům. Přejezdová rychlost 50 km/h stroje a unikátní převodovka DualTech VT jsou hlavním benefitem tohoto stroje. Na základě poznatků u jednoho z majitelů manipulátoru JCB 542-70 AGRI PRO můžeme konstatovat, že manipulátory velmi často přejíždí mezi středisky a pojezdovou rychlostí 50 km/h se výrazně zkrátila logistika. Ohledně zatížení stroje vychází, že celých 78 % celkového času je stroj zatěžován v nejnižším pásu výkonu, 17 % času ve středním pásu výkonu a pouze 5 % času v nejvyšším pásu výkonu. Výkonný motor 173 koní spolu s výkonnou hydraulikou tak zaručují, že pro manipulátor žádná práce není problém. Ohledně výhody pojezdu 50 km/h je z telematiky patrné, že je stroj v podniku opravdu často využíván v logistice. Ze všech aktivit totiž tvoří přejezdy 34 % času a zbývajících 66 % času je stroj využíván k manipulaci. Zde se tedy potvrzuje, že pokud se správně zvolí specifikace stroje, tak může manipulátor beze zbytku plnit dopravní nebo se vzduchovými brzdami přepravní funkci (přesuny, přejezdy, tahání přívěsu). Přejezdy mezi podniky, při službách, při svážení balíků z pole nebo při dopravách osiva k secím strojům – nic není pro tento manipulátor JCB žádnou překážkou, ale naopak vítaným zpestřením jeho pracovní náplně.

Ideální kombinace teleskopu a kloubového nakladače

Strojem, který v sobě spojuje výhody čelního kolového nakladače a teleskopického manipulátoru, je JCB TM 420 S. Jedná se o kolový nakladač s teleskopickým ramenem. Nový model teleskopického nakladače s písmenem „S“ v označení uvedla firma JCB na trh s tím, že nabídla o 15 % vyšší výkon motoru a točivý moment. Po přepočtu výkonu na hmotnost dojdeme ke zjištění, že nakladač TM 420 S disponuje výkonem 17 koňských sil na tunu hmotnosti. Zcela shodně jsou na tom čelní kolové nakladače JCB série S.

Zdrojem výkonu je nový čtyřválcový motor JCB DieselMAX o objemu 4,8 litru a výkonu 127 kW/173 koní. Zároveň došlo i k zesílení teleskopického ramene i rozhraní pro připojování příslušenství. Pro bezproblémové nasazení při vysokém zatížení v horkém počasí byla zvětšena plocha chladičů u všech modelů a také k filtrům je nyní lepší přístup. Také z důvodu zvýšené pozice kapoty motoru patří zadní kamera do standardní výbavy. U výkonného motoru umí šetřit palivo funkce automatického vypínání, pokud bude motor běžet na volnoběh po dobu, kterou si obsluha může nastavit (standardně jsou to tři minuty). Výkon od motoru jde na kola přes osmistupňovou převodovku Powershift z vlastního vývoje JCB. Při aktivaci automatického režimu mohou být stupně pět až osm řazeny samočinně. Pracovní hydraulika se snímáním tlaku a průtoku Load Sensing má dvojici hydraulických čerpadel. Tak je možné dosahovat maximálního průtoku oleje při redukovaných otáčkách motoru.

Teleskopické kolové nakladače JCB umějí vynést své trumfy v podmínkách s omezeným volným prostorem. Obsluha má ze svého sedadla, umístěného vysoko uprostřed stroje, výborný výhled. Nový nakladač TM 420 S nabízí výrobce JCB v paketu velmi pěkné výbavy „Contractor Pro“. Umí zvedat břemena o hmotnosti až 4200 kilogramů a maximální výška zdvihu činí 5,45 metru.*

Ing. Michal Anton
produktový manažer JCB
PEKASS, a. s.

Kabina Telemasteru je pohodlná, ergonomicky přívětivá a poskytující rozhled na všechny strany

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down