Novela zákona o významné tržní síle se bude zřejmě vztahovat nejen na obchodní řetězce, ale i na velké výrobce, kteří mají významné postavení na trhu. Platit by mohla od poloviny příštího roku. Přípravu této předlohy brzdí rozpuštění Poslanecké sněmovny. Vyplynulo to z informací, které dnes na odborné konferenci v Brně uvedli zástupci Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Místopředseda úřadu Hynek Brom připustil, že zákon by se měl za určitých podmínek vztahovat i na velké výrobce, například na Plzeňský Prazdroj nebo Coca-Colu. Zákon má chránit slabší smluvní stranu mezi dodavateli a odběrateli, přičemž tou slabší se může stát i obchodní řetězec.
Hlavním cílem zákona o významné tržní síle je ochrana dodavatelů do obchodních řetězců. S několika z nich zahájil ÚOHS správní řízení. Brom uvedl, že ve dvou případech řízení skončí přijetím závazků. Příkladem je už uzavřený spor s Aholdem.
Aktuálně vede ÚOHS šest správních řízení. Kterých firem se týkají, Brom neuvedl. Některé případy jsou podle něj velice rozsáhlé a v jednom případě má spis až 16 000 stran. Loni předseda ÚOHS Petr Rafaj zrušil pokutu 13,628 milionu korun pro Kaufland. Podle Broma úřad definitivně uzavře případ ještě letos.
Odborníci v minulosti diskutovali o více variantách změn zákona. ÚOHS připravuje nyní novelu, kterou Brom označil za technickou. Úřad v budoucnu uvažuje i o rozšíření působnosti normy na jiné oblasti. Jako příklad uvedl automobilovou přepravu, služby, lékárenské řetězce. Podle něj ale není důvod působnost zákona rozšiřovat na už regulované sektory, jako jsou energetika nebo telekomunikace.
Podle Broma má současná podoba zákona o významné tržní síle rezervy, ale svým způsobem dokáže plnit svou úlohu. Zákon se vztahuje zejména na obchodní řetězce s ročním obratem přes pět miliard korun. Podle Miroslava Koberny z Potravinářské komory zatím nastaly v souvislosti s platností zákona jen dílčí změny v chování obchodních řetězců. Dodržování třicetidenní lhůty splatnosti se snaží řetězce kompenzovat vyžadováním procent na bonusech.
Dodavatelé musí platit dál poplatky za výročí, nové prodejny, uvedl Koberna, i když jsou zakázány. Podle něj je stav o něco lepší než před přijetím zákona o významné tržní síle. Podle Jany Pattynové z právní kanceláře Pierstone je praktický dopad zákona minimální.