V pátek 12. července bylo otevřeno informační středisko Europe Direct Bruntál, poslední z pěti nových středisek, která v České republice fungují od začátku roku 2013. Informovala o tom koordinátorka sítě Europe Direct Veronika Brázdilová ze Zastoupení Evropské komise v České republice.
Střediska Europe Direct poskytují informace a odpovídají na otázky týkající se evropských záležitostí. Na střediska se mohou bezplatně obracet občané s dotazy týkajícími se například možností cestovat, studovat nebo pracovat v zemích Evropské unie, dotací z evropských fondů nebo ochrany spotřebitele a práv cestujících. Střediska také pořádají informační akce, diskuse a organizují vzdělávací programy s cílem zvýšit informovanost a podpořit diskusi o evropských záležitostech na lokální úrovni.
Informační střediska Europe Direct zřizuje Evropská komise ve spolupráci s hostitelskými organizacemi, které přispívají na chod střediska a poskytují jim zázemí. V České republice jsou hostitelskými organizacemi například knihovny, krajské a městské úřady, kulturní nebo informační střediska, euroregiony a další.
Hostitelské organizace jsou vybrány na pět let na základě nabídkového řízení vyhlašovaného Evropskou komisí. Od ledna 2013 tak funguje nová generace středisek, z nichž osm již bylo v provozu v minulém období 2009–2012 (Brno, České Budějovice, Dvůr Králové, Jihlava, Most, Olomouc, Pardubice a Plzeň) a pět středisek je otevřeno nově (Bruntál, Hradec Králové, Kroměříž, Liberec, Ostrava).
První střediska Europe Direct byla otevřena v roce 2005. V současné době jich je v celé Evropské unii 500 a fungují ve všech členských státech.
V roce 2012 přišlo do středisek pro odpovědi na otázky ohledně EU 740 000 lidí. Pracovníci vyřídili 125 000 telefonátů a 170 000 emailů s dotazy. Dohromady zorganizovali 5000 akcí a vydali na 8300 informačních produktů (tištěné, audiovizuální, on-line). V České republice to bylo 5504 kontaktů, 315 informačních materiálů a 132 akcí.
Pod označením Europe Direct poskytuje Evropská unie občanům i další typy informačních služeb:
• telefonní centrum, kam občané mohou zavolat z celé EU zdarma (na číslo 00 800 6 7 8 9 10 11) a položit otázku ve svém jazyce nebo ji napsat přes formulář na stránce www.europedirect.europa.eu. Toto call centrum zodpovědělo v roce 2012 přes 97 000 otázek, z toho 1 400 česky.
• dokumentační střediska Europe Direct, která fungují při univerzitách, podporují vzdělávání a výzkum v oblasti evropské integrace a poskytují studentům a pedagogům informace a dokumenty. V Evropské unii je celkem 400 dokumentačních středisek, z toho sedm je v ČR.
Více informací o všech českých střediscích Europe Direct a jejich službách najdete na stránkách www.europedirect.cz.