Ministerstvo zemědělství vyhlásilo čtvrtý ročník soutěže Regionální potravina. Cílem této soutěže je ocenit nejkvalitnější potraviny z regionů. Náklady na projekt, který potrvá dva roky, jsou 65 milionů korun. Polovina prostředků půjde na propagační kampaň do médií. Uvedla to vedoucí oddělení podpory značek Klasa a Regionální potravina Kateřina Budínová.
Důvodem soutěže je podle ministra zemědělství Petra Bendla podpora podnikání a zároveň zvýšení obliby regionálních produktů u spotřebitelů. Malé a střední podniky většinou nemají prostředky na marketing a do nedávné doby měly velmi těžké vyjednávací podmínky u obchodních řetězců, dodal.
Oceněný výrobek získá certifikát Ministerstva zemědělství a právo užívat značku Regionální potravina čtyři roky na obalu výrobku. Značka tak přispěje k propagaci výrobku a jeho důvěryhodnosti v očích spotřebitelů. Soutěž je doprovázena informační kampaní, která má za cíl podpořit domácí producenty lokálních potravin a motivovat zákazníky k jejich vyhledávání na pultech obchodů, na farmářských trzích či přímo u výrobců.
Soutěže o značku Regionální potravina se vyhlašují jednou ročně v každém ze třinácti krajů České republiky. Přihlášený výrobek musí být vyroben v daném regionu a podíl místních surovin musí tvořit minimálně 70 procent. Hlavní složka musí být stoprocentně domácího původu. Základním předpokladem je vynikající kvalita. V každém kraji se soutěží v devíti kategoriích, přičemž ocenění Regionální potravina získá vždy jen ten nejlepší výrobek.
Ocenění uděluje ministr zemědělství na základě výsledků hodnocení odborné poroty. Komise budou posuzovat inovativnost, senzorické vlastnosti výrobků, použité suroviny a způsoby výroby, design výrobku a další okolnosti, například vliv výrobku na zdraví spotřebitele nebo jeho dostupnost na trhu.