Zemědělci se cítí ohrožení, protože dotované zelené naftě zvoní hrana. Projdou-li navrhované daňové zákony, od ledna 2014 se zruší. Přitom alternativa levnějších pohonných hmot existuje. Je jí biometan nebo stlačený zemní plyn (CNG), uvedl předseda představenstva národní technologické platformy Asociace NGV (Natural Gas Vehicle) Zdeněk Prokopec.
Na rozdíl od dotované zelené nafty, která není podle Prokopce ekologická, ale jen se spotřebuje při pracích v zemědělství, je bioplyn nebo CNG levnější a zároveň i šetrnější k životnímu prostředí. Umožňuje snižovat emise skleníkových plynů a omezovat závislost na dovozu ropy. Navíc zatím nikdo nezpochybňuje podporu těchto alternativních paliv formou daňových zvýhodnění. Ty tvoří například nulová spotřební daň pro biometan a minimální daň 0,36 Kč za metr krychlový u CNG. Hlavně ale CNG či srovnatelný biometan šetří až 50 procent provozních nákladů na klasické pohonné hmoty, tvrdí Prokopec.
To je cesta i pro české zemědělce, trpící rostoucími cenami pohonných hmot. „Některé technologie jsou sice u bioplynových stanic ještě nákladné, ale řešením jsou malé projekty, investičně daleko přijatelnější. Navíc na tento trend už reagují i výrobci traktorů jako finská Vatra, která do sériové produkce zavádí traktor poháněný bioplynem. Podobný projekt chystá i rakouská firma Steyr,“ uvádí Zdeněk Prokopec.
Zemědělskou technikou však úspory nekončí. Na trhu je řada vozidel na CNG, od osobních přes lehká užitková až po nákladní. Rychlost návratnosti těchto investic závisí na jejich počtu a najetých kilometrech. V Česku už je v provozu na 4000 CNG vozidel a jejich počet roste. A protože biometan a CNG jsou plně zaměnitelné, lze bez omezení využívat i síť veřejných plnících CNG stanic, vyložil Prokopec.
Informoval, že o využití bioplynu v dopravě se bude jednat 11.-12. října v Třeboni na odborné konferenci Výstavba a provoz bioplynových stanic. Ta se koná už po dvanácté a jde o největší odbornou konferenci o bioplynu v Česku. Loni se jí účastnilo přes 180 lidí a nejinak by tomu mělo být i letos.
Asociace NGV spolupracuje podle Prokopce na řadě projektů i s ministerstvem životního prostředí. V září se například podílela na semináři o ekologické dopravě pro pracovníky úřadu.
„Potenciál nových pohonných médií jako je CNG, bioplyn, LPG nebo elektromobilita, je velký. Každý má své přednosti, ale praxe ukazuje, že sílí preference pro CNG a bioplyn,“ uzavřel Zdeněk Prokopec.