Na Vinobraní ve Znojmě a v Mikulově, které se konají v první polovině září, se má sejít celkem až 120 000 návštěvníků. Informovali o tom organizátoři akcí. Znojemská akce je největším vinobraním na jižní Moravě a loni ho navštívilo skoro osmdesát tisíc lidí. Po loňských nespokojených ohlasech na pražskou pořádající agenturu letos program vinobraní zajišťuje Znojemská Beseda. Rozpočet na akci konanou třetí zářijový víkend je sedm milionů korun.
Technicky znojemské vinobraní zajistí brněnská firma Propag Servis a propagaci obstará pražská společnost Knowlimits. Město je vybralo v předešlých dnech a díky otevřeným zakázkám za jejich služby zaplatí o milion korun méně, než předpokládalo.
Znojemská akce má i nové logo. Hlavním tématem jsou hrozny ze Znojma. Je to vytvořené tak, aby bylo vidět, že jde o královské město, které je historické a nemá žádné pravé úhly v ulicích a na náměstích, popsal ředitel Znojemské Besedy Dušan Varga.
Pálavské vinobraní se koná v Mikulově posledních čtyřicet let, předtím se slavilo v Sirotčím hrádku v Klentnici. Vinobraní připomíná i události z roku 1403, kdy jednotka těžkooděnců z mikulovského hradu vysvobodila z vídeňského vězení krále Václava IV. Každý rok z mikulovského náměstí vyráží jednotka těžkooděnců a následující ráno se vítá příjezd krále Václava IV. V novodobé historii vinobraní je tradicí nedělní výstup na Svatý kopeček nebo mistrovství České republiky v rozeznávání vůní ve víně.