Novou vyhlášku ministerstva zemědělství(MZe), podle které se bude muset označovat dopékané pečivo, aby se v regálech odlišilo od čerstvého, obchodníci kritizují. Předpis podle obchodníků zbytečně zkomplikuje chod prodejen a zvýší náklady na jejich provoz. Uvedl prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeněk Juračka, podle kterého tato vyhláška ministerstva jde nad rámec legislativy Evropské unie.
Především obchodní řetězce prodávané pečivo dosud rozpékaly ze zmrazených výrobků nebo dopékaly ze zamrazených polotovarů, značit to však nemusely. Tento druh pečiva nyní ale bude muset být v regálech povinně doplněn informací "rozpečeno". Označení "čerstvý" budou moci nést jen chléb a pečivo, jejichž výroba nebyla před dokončením přerušena zmrazením nebo jinou technologickou úpravou vedoucí k prodloužení trvanlivosti, a které je nabízeno k prodeji nejpozději do 24 hodin po upečení.
Juračka řekl, že obchodníci nesouhlasí s tím, že celou administrativní zátěž nové vyhlášky ponesou opět jen oni. Zákazník navíc podle průzkumů nerozlišuje, zda pečivo bylo rozpečené na obchodě nebo přivezeno z pekárny, dodal Juračka. Nová vyhláška, na jejíž přípravě se podílela Potravinářská komora a Podnikatelský svaz pekařů a cukrářů, je podle Juračky v rozporu s deklarovanou snahou vlády snížit administrativní zátěž podnikatelů.
Obchodníkům podle Juračky kvůli této vyhlášce vzniknou nové náklady na označování regálů a prodejních míst, které bude nutné často měnit. Složitější prý bude také reklamační proces. "Obchodníci nebudou moci zcela pružně reagovat na okamžitou poptávku tak, aby měli zákazníci po celou prodejní dobu možnost nakoupit skutečně čerstvé, voňavé a ještě teplé výrobky," píše se v prohlášení Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.
Dopékané pečivo se podle obchodníků neprávem označuje jako druhořadé. "Podle technologů, kteří využívají moderní pekárenské technologie, má přitom vyšší nutriční kvalitu i delší trvanlivost. Maloobchodníci ve všech svých sítích nabízí oba druhy pečiva a je jen na zákazníkovi, aby si vybral to, které mu více chutná," uvedl svaz.
Jedním z argumentů iniciátorů vyhlášky byly rostoucí dovozy pečiva k rozpékání ze zahraničí, hlavně z Polska a Francie. Obchodníci ale oponují, že tento stav se v posledních letech změnil a zhruba 75 procent polotovarů nyní dodávají maloobchodu domácí výrobci, například firmy ProFrost, Nowaco, Vamix, či United Bakeries. ¨