V Lucemburku se včera sešli evropští ministři životního prostředí na zasedání Rady Evropské unie pro životní prostředí. Mezi nejdůležitější body jednání patří opatření energeticko-klimatického balíčku související s rozšířením obchodování s emisemi skleníkových plynů, udržitelnou podporou biopaliv a geologickým ukládáním CO2. Ostře sledovaná bude také diskuse ke stanovení emisních norem pro nové osobní automobily. infomroval o tom mluvčí ministerstva životního prostředí Jakub Kašpar.
„V této fázi jde o další výměnu názorů a hledání kompromisu na úrovni ministrů zejména o nejproblematičtějších bodech balíčku,“ řekl první náměstek ministra životního prostředí Jan Dusík. „Definitivní schválení energeticko-klimatického balíčku v Radě chceme zvládnout během prvních tří měsíců našeho předsednictví, pokud se to nepovede dokonce dříve.“
Dvacet sedm ministrů v Lucemburku hovoří zejména o návrzích rozšíření systému obchodování s povolenkami emisí skleníkových plynů, o možnostech systému podzemního ukládání oxidu uhličitého (carbon capture and storage, CCS) a o další podpoře užívání energie z obnovitelných zdrojů tak, aby mohl být splněn cíl států EU snížit emise skleníkových plynů o 20 % do roku 2020. Členské státy se například dosud neshodly na tom, jak budou povolenky mezi země alokovány a jakým způsobem se bude nakládat s výnosy z aukcí.
Rada EU také dlouhodobě pracuje na pravidlech využívání biopaliv (kritéria udržitelnosti biopaliv), která budou například ukládat používání pouze biopaliv produkujících minimálně o třetinu méně emisí než nafta nebo benzín a vyrobených z domácích nikoliv z dovážených surovin. „Česká republika podporuje závazný desetiprocentní podíl biopaliv v dopravě pouze za předpokladu, že budou splněna kritéria udržitelnosti produkce biopaliv a bude zajištěna komerční dostupnost biopaliv druhé generace,“ řekl náměstek Dusík.
V souvislosti s emisními normami pro osobní auta budou ministři mluvit zejména o způsobu, jakým se budou normy vypočítávat, o termínu vstupu opatření v platnost a také o výši pokut za nedodržení. Česká republika bude prosazovat, aby finálním návrhem nebyla ohrožena konkurenceschopnost evropských výrobců automobilů a zároveň, aby byl návrh neutrální ke struktuře vozového parku vyráběného všemi producenty.
Lucemburské zasedání je poslední radou ministrů životního prostředí, které předsedají Slovinci. Od 1. července se totiž vlády ujímá nové trio členských států EU, mezi kterými je také Česká republika. Příští zasedání v Bruselu už tedy povede francouzský ministr životního prostředí Jean-Louis Borloo a jeho roli pak převezme v lednu 2009 Martin Bursík.