Agrární komora připravuje na druhou polovinu června protesty proti vybraným řetězcům, které mají na pultech nejméně českých potravin. Zemědělci jim hodlají blokovat zásobování. O které obchodní sítě půjde, ještě není rozhodnuto. Uvedl to prezident Agrární komory Jan Veleba s tím, že ještě budou vyhodnocovat podíl tuzemských výrobků v jednotlivých řetězcích.
Protestní akcí chtějí čeští zemědělci upozornit na stále rostoucí dovozy některých potravin, které je připravují o odbyt. Vlastní akci mají doprovázet výzvy spotřebitelům, aby kupovali domácí výrobky. Prezident uvedl, že komora se chystá apelovat i vůči politikům. „Za deset let se totiž nezmohli na jediný úspěšných pokus legislativou alespoň částečně upravit chování řetězců,“ konstatoval Veleba. Předseda Svazu zemědělských družstev Miroslav Jirovský poznamenal, že už se snaží dost dlouhou dobu o jednání s řetězci o umístění tuzemských produktů, ale stále bezvýsledně. Proto se uskuteční další protesty. O detailech bude ještě jednat přípravný výbor AK. Zasedat má tento týden. „Nebude to ale žádné plácnutí do vody,“ upozornil Veleba.
Viceprezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Zdeněk Juračka však chystaný protest zemědělců kritizoval a poukázal na to, že obchodníci kvůli dodávkám českých potravin do tuzemských prodejen letos na jaře zasedli se zástupci zemědělců ke společnému stolu a dohodli se na dalším postupu. Teď je podle něj řada na bilaterálních jednáních mezi odběrateli a dodavateli, která by neměla být rušena podobnými akcemi. Doplnil, že blokáda zásobování obchodů mohla situaci zhoršit.
Se zvolenou formou protestu nesouhlasí však ani ministr zemědělství Petr Gandalovič, protože podle něj není výhodná pro žádnou ze stran a hlavně ne pro spotřebitele. „Společný evropský trh zaručuje, že podmínky jsou rovné pro všechny. Tak jako se do Česka zboží dováží, mohou zemědělci své produkty vyvážet a také toho využívají,“ uvedl. Již dříve prohlásil, že dává přednost spíše informační kampani zaměřené na zákazníka.
Martin Dokoupil ze společnosti Incoma Consult minulý týden na konferenci Food & Quality v Praze uvedl, že lidé začínají již při nákupech dávat přednost kvalitě před cenou. Podle průzkumu se 86 procent spotřebitelů při nákupu potravin rozhoduje podle doby jejich trvanlivosti. Předchozí zkušenost s potravinami je důležitá pro 83 procent zákazníků. Nižší cena je se 72 procenty až na třetím místě. Přibližně pětina spotřebitelů pak v posledních pěti letech kvůli nízké kvalitě potravin změnila prodejny, do kterých chodí pravidelně nakupovat.
Jako hlavní nákupní místo potravin uvedlo hypermarket 39 procent českých domácností, což je dosud nejvyšší výsledek. Preference diskontních prodejen činí 24 procent a supermarket uvedlo jako své hlavní nákupní místo 15 procent dotázaných spotřebitelů.