Ministr zemědělství Jaroslav Palas je přesvědčen, že Maďarsko a Česká republika jsou na dobré cestě k získání finanční pomoci, která by oběma zemím usnadnila export přebytků z letošní sklizně. Komisař Evropské unie pro zemědělství Franz Fischler při pondělním zasedání ministrů zemědělství v Lucemburku žádost o příspěvek rovnou nezamítl, jak se obvykle stávalo při podobných případech, ale vyžádal si další podklady s tím, že situace se bude řešit.
"Vypadá to, že jsme na dobré cestě," řekl k tomu Palas s tím, že ve čtvrtek prostřednictvím českých diplomatů v Bruselu předá Fischlerovi dopis, v němž upřesní českou situaci s nadúrodou a se skladovými kapacitami. O konkrétní sumě ze společné pokladny se však ještě nehovořilo. "Země jako Maďarsko, Česko, Slovensko a Rakousko jsou při exportu v nevýhodě. Jsme suchozemské státy a doprava obilí do přístavů je pro nás finančně náročnější," vyložil Palas hlavní argument, na který komisař Fischler podle jeho slov odpověděl příslibem, že se situace bude řešit.
Ministr vysvětlil, že se letos v ČR očekává nejvyšší úroda obilí za posledních deset let, až 8,8 milionu tun, což je zhruba o dva miliony nad obvyklou sklizní 6,5 až sedm milionů tun. U Maďarska je problém ještě vyhrocenější, přebytek dosahuje čtyř milionů tun. Maďarsko-českou žádost dnes podpořila také slovenská a rakouská delegace. Vývoz přebytků z letošní bohaté sklizně ve střední Evropě je spojen s vyššími náklady, protože obilí je třeba nejprve přepravit do námořních přístavů, což suchozemské státy znevýhodňuje oproti přímořské většině členských zemí EU. Exportní ceny českého a maďarského obilí pak vinou vyšších nákladů na dopravu klesají pod intervenční ceny, což odrazuje domácí vývozce a producenty od exportu a následně vede k vysokým nákladům za skladování. Vysoká úroda současně vyvolává očekávání poklesu cen, což opět motivuje obchodníky a producenty k prodeji co největšího množství do intervenčních zásob. Z komisařova okolí se proslechlo, že Brusel zvažuje způsoby, jak středoevropským státům pomoci s kompenzací nákladů na přepravu obilí do námořních přístavů, ale nemělo by jít o zvláštní vývozní dotace