Výrobci lihovin si stěžují, že vyšší spotřební daň a podezřele levné konkurenční výrobky jim snížily odbyt od začátku roku až o třicet procent. Levné lihoviny se objevují i v obchodních řetězcích, dokonce v mnohem větším počtu než na tržištích.
Pokles prodeje pocítila až o čtvrtinu a více například firma Fruko Schulz. Spolumajitel firmy Vladislav Blecha soudí, že je to způsobeno zvýšenou spotřební daní, což se odrazilo rozvojem obchodu s podezřele levnými lihovinami, které se nabízejí v obchodních řetězcích. Vyšší zdanění nakonec nejvíce odnesou výrobci, kteří daň odvádějí. Vyšší daň, která se odráží v ceně výrobků, má vliv i na změnu konzumace spotřebitelů. Ta se snížila podle Blechy zhruba o dvě až tři procenta. Spotřebitelé více nyní nakupují víno. Snížení odbytu řeší firma pomalým snižováním stavu zaměstnanců.
Pokles odbytu asi o čtvrtinu ve srovnání s minulým rokem zasáhlo i Starorežnou Prostějov. Podle ředitelky Emilie Hnízdilové je důvodem zdražení lihovin kvůli vyšší dani. Větším problémem se však stala konkurence podezřele levných výrobků, zejména u rumu a vodky. Ředitelka se domnívá, že u nás existuje část nezdaněného trhu, který může dosahovat až 35 procent. Stát tak přichází o miliardy korun. Prostějovský lihovar rovněž reaguje na snížení prodeje propouštěním zaměstnanců.
Zvýšená spotřební daň komplikuje život i největšímu výrobci lihovin Stocku Plzeň. Ředitel lihovaru Martin Petrášek je přesvědčen, že vyšší daň nepřinese státu více peněz do státní pokladny, protože snižuje spotřebu. Stock se snaží propad tuzemského trhu s lihovinami řešit exportem a vstoupil také na trh s vínem.
Ministerstvo financí je si vědomo toho, že existuje problém s velmi levnými lihovinami, potvrdil mluvčí Marko Zeman. Dohledat úniky daně je podle něj složité, stejně jako cesty alkoholu, než se dostane do obchodu. Přesto v hypermarketech a supermarketech se provádějí pravidelné kontroly. Ty šetří, zda jsou na etiketách lihovin vyznačeny firmy.