V rozhovoru týdne to uvádí Michal Pospíšil, zahraniční tajemník Asociace soukromého zemědělství ČR.
Agrární komisař Franz Fischler naznačil, že se už nebude ucházet o tento post v novém složení Evropské komise. V Bruselu se spekuluje o tom, že by ho mohl nahradit slovinský ministr zemědělství. Co by to znamenalo pro naše zemědělství?
Z pohledu soukromého sedláka a naší asociace by to byla skvělá volba. Všemi deseti bych ji podporoval. Ministr But má přehled o zemědělské politice, přitom je někde mezi Východem a Západem. Dokázal by pochopit jak současné členy, tak přistupující země. Předpokládá se ovšem, že dnešní úřad komisaře Fischlera se rozdělí a zdroje určené na rozvoj venkova bude spravovat samostatný komisař. Už loni na podzim na konferenci v Salcburku Fischler mluvil o tom, že vznikne nový fond pro venkovský rozvoj, který by měl získat finanční prostředky ze současného regionálního DG a některé peníze uspořené z prvního pilíře zemědělské politiky. Sedláci tak ztratí další zdroje peněz, protože o podpory z fondu se budou moci ucházet i obce, neziskové organizace a další podnikatelé z venkova.
Jakou oblast by v nové komisi, která má pracovat od listopadu, mohl podle vás spravovat český komisař?
To nevím, ale dost mě překvapilo, že v bruselských informačních zdrojích se mezi zveřejněnými sedmi kandidáty na komisaře z přistupujících zemí objevil už také Miloš Kužvart. Dokonce bylo u jeho jména napsáno, že nominace je za souhlasu koaličních partnerů ve vládě. Evropská komise potřebuje po rozšíření unie obsadit 25 židlí, a tak se některá DG budou muset rozdělit, což je pravděpodobně i případ DG Agri.
Co nyní zaznívá v Bruselu o naší přípravě na přijímání unijních peněz?
Komisi je vcelku jedno, jestli budeme mít včas funkční platební agenturu. Když ne, ušetří peníze a dostane za to pochvalu. V tuto chvíli vše záleží na české administrativě, zatím toho ale mnoho nefunguje. Do včerejška (pozn. red.: v úterý 27. ledna) sedláci nedostali ani potvrzení o registraci půdních bloků, ač teoreticky mohou od 19. ledna podávat žádosti o doplňkové přímé platby. Není také vůbec jasné, jak to bude s prokazováním bezdlužnosti. Novela zákona o zemědělství tuto povinnost ruší, kdy ale nová úprava vstoupí v platnost, nikdo netuší. Úředníci na zemědělských agenturách lidem radí, aby s žádostmi o dotace počkali na novelizovaný zákon. Kdyby důkazy o bezdlužnosti nyní agentury nepožadovaly, porušovaly by platné předpisy, říkají žadatelům. To je taková legislativní rána do vazu. Ve zvlášť nepříjemné situaci jsou zemědělci v LFA. Nikdo je předem nevaroval, že letos nedostanou obvyklé zálohy, jen peníze na skot a ovce. Podpory z Horizontálního plánu rozvoje venkova mohou čekat v nejlepším případě v listopadu, možná až příští rok v lednu.
Oddaluje se termín pro podávání žádostí na příspěvky z operačního programu. Jak se ho letos podle vás podaří využít?
Kodaňská smlouva umožňuje, aby se projekty podávaly od 1. ledna 2004, ale to bychom na to museli být připraveni. Bodovací kritéria a přijatelné výdaje schválil národní monitorovací výbor až 21. ledna. Není připravena platební agentura, aby mohla vypsat výběrové kolo. Pokud oznámí výzvu na předkládání projektů 1. dubna, tak než se podepíše s úspěšnými uchazeči smlouva, může být srpen a kdo stihne za tak krátkou dobu uskutečnit investici? V úvahu připadá jen pořízení stroje, takže z operačního programu se mnoho peněz v tomto roce asi nevyčerpá. Spíš skoro nic.
O úspěšnosti žadatelů budou rozhodovat body, nikoli lidé. Ocení systém bodování skutečnou kvalitu projektu?
O nastavení parametrů jsme v národním monitorovacím výboru, kde zastupuji ASZ, vedli velké debaty. Licitovalo se o jednotlivých kritériích a dosáhli jsme určitého konsensu. Jak bude metodika fungovat a rozlišovat rozdíly mezi projekty, uvidíme po vyhodnocení prvního kola. Citlivým hlediskem je finanční zdraví, kde za nejvyšší stupeň A bude možné získat 25 bodů ze sta možných. Za stupeň B pak 15 bodů. Toto kritérium se líbí soukromníkům, ale už méně právnickým osobám. Ale operační program není sociální síť, využijí ho úspěšní podnikatelé, kteří jsou schopni investici financovat dopředu.