21.01.2003 | 08:01
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Čeští exportéři se nesmějí soustředit pouze na Německo

Německá ekonomika se stále potýká s klesající domácí poptávkou. Z hlediska vývoje obratu maloobchodu byl rok 2002 pro německé obchodníky nejhorším rokem od 2. Světové války. Za prvních 11 měsíců minulého roku jejich tržby meziročně klesly o 6 procent.

Snižování poptávky a tržeb automaticky vyvíjí tlak na dodavatelské ceny. To se samozřejmě dotkne i mnoha českých firem, které s Německem obchodují.
„Tento trend potvrzuje nezbytnost rozprostřít své exportní aktivity mezi více trhů. Německo dnes tvoří téměř 70% celkového zahraničního obchodu České republiky. Krize tamní ekonomiky pak může mnoha našim firmám způsobit velké problémy. Je proto nezbytné, aby se firmy nesoustředily pouze na Německo, ale nabídly své zboží také například holandským, francouzským či belgickým obchodníkům“ říká k vývoji německého maloobchodu generální ředitel Vládní agentury na podporu obchodu/CzechTrade Martin Tlapa.
České firmy se bojí na vzdálenější evropské trhy vstoupit především proto, že je neznají. V tom jim ale může pomoci právě agentura CzechTrade, která má svá zahraniční zastoupení nyní již v 25 zemích. Firmy tak mohou prostřednictvím agentury CzechTrade prověřit, jaká je situace na konkrétním zahraničním trhu, popřípadě si nechat přímo ověřit zájem o svůj výrobek.
„V Belgii je poptávka po různých typech dřevěného, plastového i kovového nábytku. Ve Francii mohou najít odbyt například výrobci laboratorního, dekoračního nebo tabulového skla. Stejně tak je tam zájem o zdravotnickou techniku nebo stroje pro zemědělství“ vyjmenovává příležitosti na trzích Martin Tlapa.
Zbožové příležitosti, tedy výrobky, o které je na daném trhu zájem a Česká republika má jejich kvalitní výrobce, sleduje agentura CzechTrade pravidelně. Může tak české firmy rychle informovat o trzích, kam by měly směřovat své exportní aktivity.
I přes problémy s nízkou poptávkou mají české firmy šanci na úspěšnou obchodní spolupráci s Německem. Německé strojírenské firmy hledají nové subdodavatele především pro automobilový, elektrotechnický a plastikářský průmysl.
„Vzhledem k většímu důrazu na ceny rostou šance našich firem v porovnání se západoevropskou konkurencí. Jsme totiž stále schopni nabídnout cenově výhodnější výrobky“ říká Martin Tlapa.
Trend snižování cen byl na německém trhu zřejmý již v roce 2002. Obchodní domy a řetězce se v loňském roce předháněly ve více či méně obvyklých až neuvěřitelných akcích. Např. po dobu světového šampionátu ve fotbale nabízel Kaiser´s drugstore za každou branku německého mužstva slevu 5% na všechny výrobky zn. Adidas po dobu 3 dnů. Při skóre 8:0 proti Saúdské Arábii se tak sleva vyšplhala až na 40%. Největší obchodní koncern Karstadt zase využil letošních voleb do spolkového Sněmu a nabízel tzv. volební rabat (Wahlrabatt): zákazník si mohl vybrat mezi 5% slevou na elektrotechniku, 10% na dámské svrchní oblečení nebo 20% na sportovní obuv.
Krizi německého maloobchodu dokáží vzdorovat pouze diskontní obchodní řetězce Aldi a Lidl, které právě díky situaci na trhu a svým nízkým cenám dokázaly zvýšit podíl v potravinářském maloobchodu až na neuvěřitelných 40 %. Díky agresivní cenové politice posilují svoje pozice na trhu také obchodní domy s oděvy C&A nebo Hennes&Mauritz. Konec tohoto vývoje je v nedohlednu.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2025 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down