20.06.2000 | 01:06
Autor:
Kategorie:
Štítky:

Pracovní návrh stanoviska EU k Pozičnímu dokumentu - III. část

III. NÁVRH SPOLEČNÉHO STANOVISKA

Kapitola 7: Zemědělství

i. Toto stanovisko Evropské unie je založeno na obecném stanovisku pro Přístupovou konferenci s Českou republikou (CONF-CZ 2/98) a podléhá vyjednávacím zásadám schváleným Přístupovou konferenci (CONF-CZ 6/98), a to zvláště následujícím:

- jakýkoliv názor vyjádřený jednou ze stran k nějaké kapitole vyjednávání žádným způsobem neovlivní stanovisko, které by mohlo být přijato v rámci jiných kapitol

- dohody – byť i částečné – dosažené v průběhu vyjednávání o kapitolách, které mají být zkoumány následně, nemohou být považovány za konečné, dokud nebylo dosaženo celkové shody“

ii. EU zdůrazňuje důležitost, jíž má pro Českou republiku dodržování Asociační dohody a Vstupního partnerství, které představují základní prvky pokročilé předvstupní strategie. EU vybízí Českou republiku, aby urychlila proces harmonizace s acquis a jejich efektivní provádění.

iii. Jako celkovou odpověď na požadavky České republiky na přechodná ujednání EU připomíná své obecné vyjednávací stanovisko, že přechodná opatření jsou výjimečná, omezená v čase a rozsahu a provázena plánem s jasně definovanými fázemi pro aplikaci acquis. Nesmí znamenat úpravy pravidel nebo opatření Unie, narušovat její náležité fungování nebo vést k významným deformacím hospodářské soutěže.

iv. Acquis v oblasti zemědělství většinou po vstupu platí přímo a nevyžadují tedy transpozici. EU však podtrhuje, že schopnost České republiky provádět a prosazovat acquis communautaire má zásadní význam. Aby se zajistilo hladké provádění zemědělské politiky Společenství, musí Česká republika s dostatečným předstihem před vstupem prokázat, že má k dispozici administrativní kapacitu pro efektivní realizaci a prosazování acquis. Stejně důležitým prvkem pro zajištění hladkého uplatňování acquis po vstupu je, aby Česká republika měla vytvořeny mechanismy potřebné pro řízení různých společných organizací trhu.

v. EU má ze zásady za to, že tam, kde specifická otázka, např. skupina výrobků, nebyla ve stanovisku České republiky zahrnuta, Česká republika přijímá acquis a zavazuje se je při vstupu plně provádět. EU si vyhrazuje právo vrátit se v pozdější fází vyjednávání k jakékoliv otázce, včetně těch, které v současném stanovisku nejsou výslovně vzneseny.

vi. EU vítá přijetí acquis Českou republikou a její předpokládanou připravenost uplatňovat při vstupu ceny Společenství pro zemědělské výrobky. V této souvislosti EU vyzývá Českou republiku, aby poskytla informace o svých plánech pro sbližování svých institucionálních cen s cenami Společenství v období před vstupem, zvláště pokud jde o obiloviny, cukr, hovězí maso a mléčné výrobky.

***

HORIZONTÁLNÍ OTÁZKY

Evropský zemědělský garanční a orientační fond (EAGGF)

1. Sekce garanční

EU bere na vědomí plány nastíněné v Pozičním dokumentu České republiky pokud jde o ustavení administrativních struktur předepsaných legislativou EU ve vztahu ke Garanční sekci EAGGF.

EU bere na vědomí prohlášení České republiky, že přechodné období může být potenciálně nezbytné v případě, že v době vstupu nebude existovat administrativní struktura, pokud se jedná o vytvoření plně fungujícího IACS.

Pokud jde o platbu přímých dotací, EU informuje Českou republiku, že zaujme stanovisko v další fázi vyjednávání, po důkladném prozkoumání všech aspektů, které se tohoto problému týkají.

Aniž by bylo dotčeno stanovisko EU k platbě přímých dotací, EU zdůrazňuje, že zajištění fungujícího IACS do data vstupu je nezbytné, protože IACS je důležitý také pro určitá tržní opatření (např. prémie pro bahnice, sušenou píci, víno, chmel, tabák, atd.) a pro provádění některých opatření v oblasti venkovského rozvoje. EU proto Českou republiku vyzývá, aby poskytla jasné plány, včetně přesného harmonogramu, pro ustavení potřebných prvků fungujícího IACS.

Česká republika se vyzývá, aby potvrdila, že nepředpokládá problémy při aplikování systému záloh, ani při dodržování požadavků Společenství pokud se jedná o veřejné skladování.

2. Sekce orientační – rozpočtové a finanční aspekty (Nařízení Rady (ES) č. 1258/1999)

EU bere na vědomí, že Česká republika přijímá acquis vztahující se k Orientační sekci EAGGF.

Česká republika se vyzývá, aby ve vztahu k plánovanému přijetí nového zákona týkajícího se plateb a kontrolních orgánů poskytla informace, včetně jasného harmonogramu.

3. Obchodní mechanismy

EU bere na vědomí, že Česká republika přijímá acquis, která se vztahují k obchodním mechanismům pro zemědělské výrobky.

Česká republika se vyzývá, aby poskytla informace, včetně jasného harmonogramu, ve vztahu k plánovanému vytvoření administrativních struktur potřebných pro realizaci legislativy Společenství (specificky platební agentura pro vývozní subvence, orgán pro vystavování dovozních/vývozních licencí, orgán pro výběr vývozních poplatků, kontrolní orgán pro místa určení intervenčních výrobků, orgán pro provádění fyzických kontrol, orgán pro provádění veterinárních kontrol, pokud jde o optimální zacházení se zvířaty (animal welfare).

4. Ochranná dovozní klauzule pro zemědělské a potravinářské výrobky

EU bere na vědomí žádost České republiky, aby do Smlouvy o přijetí mezi ČR a EU byla začleněna ochranná dovozní klauzule pro zemědělské a potravinářské výrobky.

EU upozorňuje, že je obtížné sladit ochranná opatření uplatňovaná vůči jiným členským státům se vstupem České republiky do jednotného trhu a vyzývá Českou republiku, aby své stanovisko znovu zvážila.

EU má za to, že existuje-li riziko vyvedení trhů z rovnováhy, je nejlepším způsobem jak je zmírnit pokračování a případně zrychlení procesu liberalizace bilaterálního obchodu v období před vstupem.

5. Politika kvality (Nařízení Rady (EHS) č. 2081/92 o ochraně geografických názvů a označení, čl. 17)

EU bere na vědomí, že Česká republika přijímá acquis, která se týkají politiky kvality a že seznam názvů, pro něž Česká republika zamýšlí požádat o registraci jako chráněná označení původu nebo chráněná geografická označení k dispozici koncem roku 2002. Aby se umožnilo důkladné vyhodnocení, EU vyzývá Českou republiku, aby tento seznam předložila při nejbližší vhodné příležitosti.

EU bere na vědomí plány nastíněné v Pozičním dokumentu České republiky ve vztahu k ustavení administrativních struktur potřebných pro realizaci legislativy EU. V této souvislosti se Česká republika vyzývá, aby své stanovisko doplnila o jasný harmonogram pro tyto plány.

6. Ekologické zemědělství (Nařízení Rady (EHS) č. 2092/91)

EU bere na vědomí, že Česká republika přijímá acquis, která se týkají ekologického zemědělství.

EU bere na vědomí, že Česká republika žádá o začlenění termínu „ekologické zemědělství“ do příslušného seznamu uvedeného v článku 2 nařízení (EHS) č. 2092/91.

EU bere na vědomí, že výše uvedený článek uvádí termíny používané ve všech jazycích ES k popisu produktu nesoucího označení, které odkazuje na ekologické metody produkce. Žádost České republiky je proto považována za lingvistickou adaptaci.

EU z Pozičního dokumentu České republiky vyrozuměla, že v době vstupu bude Česká republika uplatňovat acquis Společenství pramenící z nařízení (EHS) č. 2092/91, které bude přímo použitelné. To znamená, že Česká republika bude zvláště:
- schopna realizovat správní úkoly delegované na členské státy tímto nařízením,
- mít vytvořený inspekční systém stanovený v článcích 8 a 9 tohoto nařízení,
- schopna přijímat rozhodnutí o ekvivalenci, bude-li o to požádána dovozci ze třetích zemí (Článek 11(6))
- schopna přijímat obecná prosazovací opatření stanovená v článku 10a tohoto nařízení
- schopna podílet se na výměně informací požadované nařízením (EHS) č. 2092/91 a zvláště podle jeho článků 10a, 11(6) a 15.

EU připomíná České republice, že musí definovat terminologii, kterou si přeje, aby byla chráněna podle článku 2 a Přílohy V nařízení (EHS) č. 2092/91.

7. Síť testovacích podniků (FADN) (Nařízení Rady (EHS) č. 79/65)

EU bere na vědomí, že Česká republika přijímá acquis, která se vztahují k FADN. Česká republika se vyzývá, aby poskytla více informací o definici regionů, velikosti vzorku a minimální ekonomické velikosti, které se mají používat, a také informace týkající se skutečného stavu a plánů v oblasti sběru dat a vytváření administrativních struktur.

8. Výrobky nespadající pod přílohu I

EU bere na vědomí, že Česká republika přijímá acquis, která se vztahují k výrobkům nespadajícím pod přílohu I.

Česká republika se vyzývá, aby poskytla informace, včetně jasného harmonogramu, pro plánované zřízení administrativních struktur potřebných pro realizaci této legislativy Společenství.

9. Veřejné podpory (State aids)

Pozice a požadavky České republiky

EU bere na vědomí prohlášení České republiky, že je připravena respektovat pravidla týkající se státní podpory zemědělství. EU také bere na vědomí, že si Česká republika chce ponechat a notifikovat některé podpory poskytované v zemědělství a že ve svém vyjednávacím stanovisku uvedla indikativní seznam možných podpor.

EU poukazuje na to, že pro náležité vyhodnocení slučitelnosti daných opatření s acquis je zapotřebí více informací. EU však již v této fázi Českou republiku informuje, že na základě dostupných informací se nezdá, že by následující podpory byly v souladu s právem EU v kombinaci s relevantními pokyny Komise o státních podporách v zemědělství:

- Podpora výroby bramborového škrobu,
- Podpora využívání biopaliv a podpora výroby MEŘO,
- Podpora nepotravinářského využití půdního fondu (pěstování lnu),
- Některá opatření v rámci udržování a zlepšování genetického potenciálu hospodářských zvířat (inseminace a přirozená plemenitba a intenzivní plemenitba).

Česká republika se vyzývá, aby opět posoudila své stanovisko ve vztahu k těmto podporám.

10. Různé (Nařízení Rady (EHS) č. 827/68)

EU bere na vědomí prohlášení České republiky, že přijme acquis týkající se nařízení č. 827/68 („solde“), programů pro velmi vzdálené oblasti, propagace za účelem zvýšení spotřeby některých produktů a distribuce potravin zdarma nejvíce potřebným osobám.

C. SPOLEČNÉ ORGANIZACE TRHU

POLNÍ PLODINY

OBILOVINY, OLEJNINY A PROTEINOVÉ PLODINY

Společná organizace trhu s obilím (Nařízení Rady (EHS) č. 1766/92)

11. Možná opatření na odstranění cenového šoku o obilovin

EU bere ve vztahu k trhu s obilovinami na vědomí záměr České republiky zavést v případě potřeby přechodné období nebo jiná opatření za účelem eliminovat cenový šok v době vstupu. EU Českou republiku informuje, že podle pravidel SZP nemůže být o žádném přechodném období nebo alternativních opatřeních rozhodnuto jednostranně a nemohou být jednostranně zavedena. Kromě toho je třeba se vyhnout opatřením, která by nebyla slučitelná s Jednotným trhem. EU České republice doporučuje, aby v předvstupním období pokračovala v monitorování vývoje cen na svém vnitřním trhu za účelem připravit hladký přechod na cenové úrovně na trhu EU.

Program plateb na plochu pro polní plodiny (Nařízení Rady (ES) 1251/1999)

12. Určení základní plochy polních plodin (obiloviny, olejniny, proteinové plodiny) podle článku 2(2) a přílohy II nařízení Rady č. 1251/1999

EU bere na vědomí žádost České republiky o přímé platby v rámci programu pro polní plodiny na celkovou plochu 1 942 585 hektarů. Pokud jde o platbu přímých dotací, EU informuje Českou republiku, že zaujme stanovisko v další fázi vyjednávání, po důkladném prozkoumání všech aspektů, které se tohoto problému týkají. Aniž by toto stanovisko bylo dotčeno, EU vyzývá Českou republiku, aby doplnila již poskytnuté informace o skutečných plochách (tj. plochách polních plodin nebo, v náležitých případech, plochách vyjmutých z produkce v souladu s programem financovaným z veřejných prostředků) a výnosech za období 1995-1999.

13. Zařazení odrůd olejnin (Nařízení Komise 658/96)
EU bere na vědomí požadavek České republiky na zařazení odrůd olejnin z Listiny povolených odrůd České republiky do přílohy Nařízení (ES) č. 658/96. EU informuje Českou republiku, že nařízení 658/96 od hospodářského roku 2001/2002 již neplatí. Česká republika se proto vyzývá, aby opětovně zvážila svůj požadavek.

PRODUKTY NEURČENÉ PRO LIDSKOU SPOTŘEBU (průmyslové vyjímání z produkce), ZPRACOVANÉ VÝROBKY Z OBILÍ, BRAMBOROVÝ ŠKROB, OBILNÉ NÁHRAŽKY (maniok, atd.), SLOŽENÁ KRMIVA, RÝŽE A SUŠENÁ KRMIVA

14. Výrobní kvóta pro bramborový škrob (Nařízení Rady 1868/94 novelizované naposledy nařízením Rady (ES) 1252/1999)

EU bere na vědomí požadavek České republiky na kvótu pro bramborový škrob ve výši 45 000 tun. Pokud jde o platbu přímých dotací, EU informuje Českou republiku, že zaujme stanovisko v další fázi vyjednávání, po důkladném prozkoumání všech aspektů, které se tohoto problému týkají. Aniž by toto stanovisko bylo dotčeno, EU informuje Českou republiku, že kvóta pro bramborový škrob, jež má být České republice přidělena, musí být stanovena na základě historických údajů o produkci během nedávného referenčního období, které bude definováno. EU vyzývá Českou republiku, aby na tomto základě opětovně zvážila svůj požadavek a poskytla informace o objemu produkce, výrobních strukturách, velikosti a rozmístění produkce za období 1995-1999.

15. Sušená píce (Nařízení Rady (ES) 603/95)

EU bere na vědomí požadavek České republiky na přidělení národního garantovaného množství pro sušenou píci. EU informuje Českou republiku, že národní garantované množství úsušků, jež má být České republice přiděleno, musí být stanoveno na základě historických údajů o výrobě za nedávné referenční období, jež bude určeno. EU vyzývá Českou republiku, aby na tomto základě svou žádost opět zvážila a poskytla informace o výrobě uměle a sluncem sušených úsušků za období 1995-1999. Toto množství by mělo vyhovovat požadavkům na jakost a technickým podmínkám stanoveným v relevantních předpisech EU. V této souvislosti EU Českou republiku vyzývá, aby poskytla informace o domácích požadavcích na jakost, technických podmínkách a velikosti produkce ve zpracovatelských zařízeních.

CUKR

16. Možná opatření na eliminaci cenového šoku u cukru

EU bere na vědomí ve vztahu k trhu s cukrem záměr České republiky zavést v případě potřeby přechodné období nebo jiná opatření za účelem eliminovat cenový šok v době vstupu. EU Českou republiku informuje, že podle pravidel SZP nemůže být o žádném přechodném období nebo alternativních opatřeních rozhodnuto jednostranně a nemohou být jednostranně zavedena. Kromě toho je třeba se vyhnout opatřením, která by nebyla slučitelná s Jednotným trhem. EU České republice doporučuje, aby v předvstupním období pokračovala v monitorování vývoje cen na svém vnitřním trhu za účelem zajistit hladký přechod na cenové úrovně na trhu EU.

17. Obsluha společné organizace trhu s cukrem (Nařízení Rady 1785/81)

EU zdůrazňuje důležitost toho, aby v den vstupu bylo dosaženo plného souladu se zásadními ustanoveními společné organizace trhu s cukrem, zvláště pokud jde o kontrolu produkce a zásob, obchod se třetími zeměmi, mezi-profesní dohody a statistická sdělení. EU vyzývá Českou republiku, aby poskytla podrobné plány včetně harmonogramu pro praktickou realizaci požadavků EU v této oblasti.

18. Kvóta pro cukr (Nařízení Rady 2038/1999, článek 26-39)

EU bere na vědomí požadavek České republiky na stanovení roční výrobní kvóty pro bílý cukr minimálně na úrovni 505 000 tun (kvóta A+B). EU informuje Českou republiku, že roční výrobní kvóta pro bílý cukr musí být určena s přihlédnutím k údajům o skutečné výrobě během nedávného referenčního období, jež bude definováno, a tak, aby se zajistilo, že tato kvóta nevytvoří přebytek vývozů, jež by nebyl slučitelný se závazky WTO. Česká republika se tedy vyzývá, aby na tomto základě opět zvážila svůj požadavek a poskytla následující aktualizované a zkompletované informace za období 1995-1999:
- spotřeba a výroba cukru a ostatní prvky potřebné pro stanovení bilance nabídky (tj. obchod se třetími zeměmi s cukrem jako takovým a ve formě zpracovaných výrobků včetně obchodu v rámci bilaterálních a multilaterálních dohod),
- vývoj cen cukrovky a cukru,
- české závazky WTO v oblasti vývozních subvencí.

SPECIALIZOVANÉ PLODINY

PŘADNÉ PLODINY

19. Zařazení odrůd lnu do seznamu odrůd ES (Nařízení (EHS) č. 1164/89)

EU bere na vědomí požadavek České republiky na zařazení šesti odrůd lnu - Bonet, Jitka, Jordán, Merkur, Super a Taxa - do seznamu odrůd ES. EU informuje Českou republiku, že zařazení nových odrůd do seznamu ES pro odrůdy lnu pěstované hlavně pro vlákno může Komise řešit prostřednictvím procedury Řídícího výboru. Tato otázka bude řešena ve vhodnou dobu a na vhodné úrovni po vstupu.

OVOCE A ZELENINA

20. Normy jakosti EU pro ovoce a zeleninu (Nařízení Rady 2200/96)

EU zdůrazňuje důležitost dosažení plné shody ke dni vstupu pokud jde o normy jakosti EU pro ovoce a zeleninu, včetně ustavení potřebných kontrolních orgánů a mechanismů. Česká republika se vyzývá, aby poskytla podrobné plány pro praktickou realizaci požadavků EU v této oblasti, včetně harmonogramu.

21. Normy jakosti a kontrola:

EU bere na vědomí žádost České republiky, aby byla z hlediska přepravy netříděného ovoce a zeleniny považována za jedinou výrobní oblast, aby se tak od jejích výrobků v této oblasti nepožadovalo, aby vyhovovaly normám jakosti. EU informuje Českou republiku, že podle legislativy EU tato otázka spadá do kompetence každého členského státu. Tato žádost proto nemusí být zařazena do vyjednávání o vstupu. EU vyzývá Českou republiku, aby svou žádost stáhla.

22. Minimální požadavky na uznání organizací výrobců (Nařízení Rady (ES) 2200/96; nařízení Komise (ES) 412/97)

EU bere na vědomí žádost České republiky pokud jde o kritéria pro uznávání organizací výrobců (minimální počet výrobců a minimální objemy tržní produkce):
- u organizací výrobců kategorie i (ovoce a zelenina) a ii (ovoce) o zařazení do druhého řádku tabulky v Příloze I, Nařízení 412/97, kde je minimální velikost stanovena jako 15 členů / obrat 0,5 milionu euro nebo 5 členů / obrat 1 milion euro.
- u organizací výrobců kategorie iii (zelenina), iv (výrobky určené ke zpracování), vi (ořechy) a vii (houby) o zařazení do třetího řádku tabulky v Příloze I, Nařízení 412/97, kde je minimální velikost stanovena jako 10 členů / obrat 0,25 milionu euro nebo 5 členů / obrat 0,5 milion euro.

EU informuje Českou republiku, že určení kritérií pro uznání organizací výrobců je záležitost, kterou řeší Komise prostřednictvím procedury Řídícího výboru ve vhodnou dobu po vstupu. Česká republika se proto vyzývá, aby tento požadavek opět zvážila.

VÍNO A ALKOHOL

Víno

23. Řízení společné organizace trhu s vínem (Nařízení Rady 822/87, novelizované nařízením Rady 1493/1999)

EU zdůrazňuje důležitost dosažení plné shody ke dni vstupu pokud jde o řízení společné organizace trhu s vínem, zvláště co se týče pravidel pro vinohradnický potenciál, která zahrnují práva na výsadbu a obnovu výsadby, a zřízení registru vinic, tržních pravidel pro vína, enologickou praxi a specifikaci výrobků u vín, pravidel o ochraně označení vín, specifických ustanovení pro kvalitní vína produkovaná ve specifikovaných oblastech, pravidel pro obchod s vínem uvnitř Společenství a dovoz a vývoz vín a konečně pro kontrolu v rámci sektoru vína. Proto musí být vypracovány a poskytnuty podrobné plány včetně harmonogramu pro praktickou realizaci požadavků EU v této oblasti. Kromě toho EU vyzývá Českou republiku, aby poskytla informace o místním odvětví výroby šumivých vín, o původu a povaze surovin používaných k výrobě šumivých vín a také o výrobních metodách, standardech a normách používaných při výrobě těchto šumivých vín a o názvech používaných při uvádění těchto šumivých vín do oběhu.

24. Vinařské zóny (Nařízení Rady (EHS) č. 822/87, příloha IV).

EU bere na vědomí požadavek České republiky o zařazení do vinařské zóny A podle nařízení Rady (EHS) č. 822/87, příloha IV (v současnosti příloha III nařízení 1493/1999). Aby bylo možné tento požadavek vyhodnotit, EU vyzývá Českou republiku, aby pro každou vinařskou zónu poskytla následující informace: kartografické údaje s úplnými klimatologickými údaji, průměrné měsíční teploty, případně bioklimatické indexy, nadmořská výška vinice, její zeměpisná šířka, obsah cukru a kyselin ve moštu a přirozený minimální obsah alkoholu za dobu alespoň deseti let. Kromě toho se Česká republika vyzývá, aby poskytla současná a minulá zákonná ustanovení pokud jde o zvyšování obsahu alkoholu a acidifikaci vína.

25. Právo na opětovnou výsadbu (Nařízení Rady (ES) č. 1493/99).

EU bere na vědomí, že Česká republika požaduje mít právo na opětovnou výsadbu do roku 2009 ve výši 600 ha vinic ročně a k tomu dále právo na opětovnou výsadbu vinic vyklučených po roce 2000 podle předpisů ES. EU informuje Českou republiku, že obnova vinic je povolena pouze má-li fyzická nebo právnická osoba nebo skupina osob právo na opětovnou výsadbu. EU poukazuje na to, že jestliže výše uváděná obnova následuje po vyklučení ekvivalentní plochy vinic, potom by tato obnova byla slučitelná s acquis Společenství. Na druhou stranu, má-li tento požadavek na mysli možné přidělení práv na novou výsadbu ve výši 600 hektarů ročně, je třeba poznamenat, že taková práva, zvláště plocha výsadby, se přidělují pouze na základě článků 3.2 a 6.1 nařízení Rady (ES) č. 1493/99.

26. Testování virových chorob vinné révy (Směrnice Rady 68/193/EHS o oběhu révového množitelského materiálu).

EU bere na vědomí, že Česká republika požaduje přechodné období na odlišné nakládání pokud jde o testování virových chorob pro množení révy a její uvádění do oběhu na území státu. (Směrnice Rady 68/193/EHS o oběhu révového množitelského materiálu). Aby bylo možné tento požadavek vyhodnotit, EU vyzývá Českou republiku, aby poskytla nezbytné informace pro zdůvodnění tohoto požadavku. EU informuje Českou republiku, že na úrovni Rady se projednává nová směrnice, která se týká tohoto tématu.

27. Česká označení kvalitních vín (Nařízení Rady (EHS) 823/87, článek 15)

EU bere na vědomí, požadavek České republiky, aby do článku 15 nařízení 823/87 bylo začleněno následující: „Česká republika“ údaj o původu vína doplněný označením „jakostní víno“ nebo „jakostní víno s přívlastkem“ spolu s jedním z následujících označení „kabinet“, „pozdní sběr“, „výběr z hroznů“, „výběr bobulí“, „slámové víno“, „ledové víno“. EU informuje Českou republiku, že tato otázka bude řešena jako technická úprava ve vhodnou dobu a na náležité úrovni po vstupu , na základě podrobných informací o významu a definování těchto výrazů v české legislativě. EU však Českou republiku informuje, že podle článku 3.4 nařízení Komise (EHS) č. 3201/90 se výraz „kabinet“ nemůže používat přeložený do jiného jazyka. EU proto Českou republiku vyzývá, aby opět posoudila svůj požadavek pokud jde o tento výraz.

28. České výrazy pro šumivá vína (Nařízení Rady (EHS) č. 2333/92)

EU bere na vědomí, že České republika požaduje vložit za výrazy „Winzersekt“ a „Hauersekt“ výraz „pěstitelský sekt“. (Nařízení Rady (EHS) č. 2333/92, článek 6, odstavec 6 a), odst. 1). EU informuje Českou republiku, že tento požadavek může být přijat pod podmínkou, že Česká republika prokáže, že vinařský zákon stanoví, že šumivá vína používající požadovaný výraz:
- se stávají šumivými sekundárním alkoholovým kvašením v láhvi,
- zůstala bez přerušení v kontaktu s kvasnicemi ve stejném podniku alespoň po dobu devíti měsíců od doby, kdy se vytvořila kupáž,
- byla odděleny od kalů manuálním odkalením (degorgáží),
- byla vyprodukována z hroznů sklizených na stejné vinici, včetně skupin výrobců, kde výrobce zpracovává na víno hrozny určené k výrobě kvalitních vín pso,
- byla uvedena do oběhu výrobcem uvedeným v předchozí odrážce a nabízena s etiketami uvádějícími vinici, odrůdu vína a rok.

EU proto vyzývá Českou republiku, aby poskytla informace dokládající, že tyto podmínky byly splněny.

29. Programy restrukturalizace a rekonverze (Nařízení Rady (ES) č. 1493/99)

EU bere na vědomí zájem České republiky o podpory z EU na základě nařízení č. 1493/99. Je zaznamenáno, že Česká republika vypracuje program restrukturalizace vinic, který by měl obsahovat:
- pozemkové úpravy viničních tratí
- kontrolovanou integrovanou produkci hroznů a vína
- ekologické vinohradnictví a vinařství
- náhradu odrůd Veltlínské zelené a Ryzlink vlašský kvalitními odrůdami.

EU informuje Českou republiku, že tato otázka bude zkoumána ve vhodný moment a na náležité úrovni po vstupu.

Líh, lihoviny a aromatizovaná vína,

30. Normy jakosti EU pro lihoviny a ochrana lihovin, které nesou geografické označení (Nařízení Rady 1576/89 a nařízení Komise 1014/90)

EU podtrhuje důležitost dosažení plné shody ke dni vstupu pokud jde o normy jakosti EU stanovené v nařízeních EU č. 1576/89 a 1014/90 a také pokud jde o ochranu lihovin nesoucích geografická označení, která musí být slučitelná zvláště s ustanoveními Dohody TRIPS WTO. Proto musí být vypracovány a poskytnuty podrobné plány včetně harmonogramu pro praktickou realizaci výše uvedených požadavků EU.

31. Definice rumu (Nařízení Rady (EHS) 1576/89, článek 1, odstavec 4 (a))

EU bere na vědomí požadavek České republiky o přechodné období, po které bude moci používat označení „Tuzemský rum“. Podle definice v čl.1, odst.4, písmeno a) Nařízení 1576/89 je rum „ lihovinou, která je získávána výlučně alkoholickým kvašením a destilací z melasy, pocházející z výroby třtinového cukru“. „Tuzemský rum“, který nesplňuje definici EU, bude muset být přejmenován nejpozději ke vstupu. EU vyzývá Českou republiku, aby přehodnotila svůj požadavek a do vstupu postupně odbourala používání tohoto výrazu.

32. Geografické názvy (Nařízení Rady (EHS) 1576/89)

EU bere na vědomí, že Česká republika žádá o doplnění přílohy II – chráněné geografické názvy lihovin nařízení Rady (EHS) 1576/89 o následující názvy lihovin vyráběných v České republice: Karlovarská Becherovka, Prostějovská režná a starorežná, Česká kmínka, Slovácká slivovice, Valašská borovička. EU informuje Českou republiku, že nelze přijmout její požadavek pokud jde o nápoj „Slovácká slivovice“, protože se zdá, že tento název zahrnuje označení třetí země, Slovenska. Pokud jde o ostatní názvy, EU vyzývá Českou republiku, aby poskytla specifikaci těchto nápojů podle požadavků nařízení Rady (EHS) č. 1576/89. Česká republika se také vyzývá, aby poskytla další informace o povaze a výrobních standardech těchto nápojů a také o vazbě těchto nápojů na oznámená geografická označení.

33. Výroba alternativních paliv z alkoholu

EU bere na vědomí informace poskytnuté Českou republikou pokud jde o projekt na výrobu alternativního paliva. EU vyzývá Českou republiku, aby poskytla informace o způsobech a prostředcích, které mají kompetentní orgány k dispozici, aby zabránily tomu, že se produkce alkoholu pro palivové využití nebude prodávat a využívat v tradičním alkoholovém sektoru (tj. potravinářské a průmyslové využití) místo nedotovaného alkoholu, a tak předcházely vytváření významné deformace trhu.

BANÁNY

34. Celní kvóta pro dovozy banánů (Nařízení Rady (EHS) 404/93 a nařízení Rady 2361/98)

EU informuje Českou republiku, že bude-li v době vstupu v platnosti režim celní kvóty, posoudí se potřeba zvýšit autonomní celní kvótu pro dovozy banánů ze třetích zemí a netradiční dovozy banánů ze zemí ACP. Lze předpokládat, že toto posouzení vezme v úvahu čisté dovozy banánů do České republiky během nedávného referenčního období, které bude určeno. EU vyzývá Českou republiku, aby poskytla statistiky o svých čistých dovozech banánů během období 1995-99.

OSIVA

35. Zachování stávajících podpor pro osiva a sadbu

EU bere na vědomí, že Česká republika žádá o ponechání stávajících podpor poskytovaných na produkci osiv a sadby (udržování genetického potenciálu osiv a sadby) po dobu alespoň tří let po vstupu. EU informuje Českou republiku, že na základě dostupných informací se zdá, že tento český požadavek není v souladu s pravidly Společenství pro státní podpory v zemědělství. EU vyzývá Českou republiku, aby přehodnotila svůj požadavek.

CHMEL

36. Zařazení odrůd chmele (Nařízení Komise 1517/77)

EU bere na vědomí požadavek České republiky, aby do přílohy nařízení Komise 1517/77 byly zařazeny následující 3 odrůdy chmele: Sládek (aromatická) a Bor a Premiant (hořké odrůdy). EU informuje Českou republiku, že zařazení nových odrůd na seznam odrůd chmele ES řeší Komise prostřednictvím procedury Řídícího výboru. Tato otázka bude řešena po vstupu ve vhodnou dobu a na příslušné úrovni.

ŽIVOČIŠNÁ PRODUKCE

MLÉKO A MLÉČNÉ VÝROBKY

37. Možná opatření na eliminaci cenového šoku u mléka a mléčných výrobků

EU bere na vědomí záměr České republiky zavést v případě potřeby přechodné období nebo jiná opatření ve vztahu k mléku a mléčným výrobkům za účelem eliminovat cenový šok v době vstupu. EU Českou republiku informuje, že podle pravidel SZP nemůže být o žádném přechodném období nebo alternativních opatřeních rozhodnuto jednostranně a nemohou být jednostranně zavedena. Kromě toho je třeba se vyhnout opatřením, která by nebyla slučitelná s Jednotným trhem. EU České republice doporučuje, aby v předvstupním období pokračovala v monitorování vývoje cen na svém vnitřním trhu za účelem zajistit hladký přechod na cenové úrovně na trhu EU.

38. Specifické referenční množství (mléčná kvóta) – (Nařízení Rady 3950/92)

EU bere na vědomí, že Česká republika požaduje roční referenční množství o objemu 3 100 000 tun mléka. Referenční množství mléka musí být stanoveno na základě údajů o skutečné produkci za nedávné referenční období, které bude definováno. EU vyzývá Českou republiku, aby na tomto základě přehodnotila svůj požadavek a poskytla informace k následujícím otázkám:
 Výroba syrového mléka během období 1995-1999 v dělení na dodávky zpracovatelskému průmyslu a přímé prodeje pro každý rok
 Výrobě, lidské spotřebě a vývozech hlavních mléčných výrobků během stejného období, s odlišením subvencovaných výrobků (specificky máslo, sušené odstředěné mléko, sýry a čerstvé výrobky)
 Část produkovaného syrového mléka, která neodpovídá hygienickým požadavkům EU,
 Podrobný plán na vytvoření úřední administrativy, která bude odpovědná za provozování systému kvót, zvláště plány na řešení problémů, které se vztahují ke struktuře zemědělských podniků a přímým prodejům.

39. Prémie na dojené krávy (Nařízení Rady 1255/99, článek 16)
EU bere na vědomí, že Česká republika žádá o poskytování přímých plateb na dojené krávy vyplácených na tunu mléka v rámci kvóty nebo na hektar trvalých pastvin. Pokud jde o přímé platby, EU informuje Českou republiku, že zaujme stanovisko v další fázi vyjednávání, po důkladném prozkoumání všech aspektů, které se tohoto problému týkají.

HOVĚZÍ MASO

40. Možná opatření na eliminaci cenového šoku na trhu s hovězím masem

EU bere na vědomí záměr České republiky zavést v případě potřeby přechodné období nebo jiná opatření ve vztahu k trhu s hovězím masem za účelem eliminovat cenový šok v době vstupu. EU Českou republiku informuje, že podle pravidel SZP nemůže být o žádném přechodném období nebo alternativních opatřeních rozhodnuto jednostranně a nemohou být jednostranně zavedena. Kromě toho je třeba se vyhnout opatřením, která by nebyla slučitelná s Jednotným trhem. EU České republice doporučuje, aby v předvstupním období pokračovala v monitorování vývoje cen na svém vnitřním trhu za účelem zajistit hladký přechod na cenové úrovně na trhu EU.

41. Klasifikace jatečných trupů a hlášení o cenách hovězího masa (Nařízení Rady 1208/81 a 1892/87)

EU zdůrazňuje důležitost toho, aby ke dni vstupu bylo dosaženo plného souladu pokud jde o klasifikaci jatečných trupů a hlášení cen u skotu. Vyzývá Českou republiku, aby poskytla podrobné plány, včetně harmonogramu, pro praktickou realizaci požadavků EU v této oblasti.

42. Identifikace a registrace skotu a označování hovězího masa (Nařízení Rady 820/97)

EU zdůrazňuje důležitost toho, aby ke dni vstupu bylo dosaženo plného souladu pokud jde o identifikaci a registraci zvířat a označování hovězího masa. Vyzývá Českou republiku, aby poskytla podrobné plány, včetně harmonogramu, pro praktickou realizaci požadavků EU v této oblasti.

43. Speciální prémie pro skot (Nařízení Rady 1254/99)

EU bere na vědomí požadavek České republiky na speciální prémie pro skot odpovídající ročnímu výkrmu 305 000 býků a volů. Pokud jde o platbu přímých dotací, EU informuje Českou republiku, že zaujme stanovisko v další fázi vyjednávání, po důkladném prozkoumání všech aspektů, které se tohoto problému týkají. Aniž by toto stanovisko bylo dotčeno, EU zdůrazňuje, že regionální limit musí být stanoven na základě skutečné produkce během nedávného referenčního období, které bude definováno.
Česká republika se vyzývá, aby poskytla informace o početních stavech a porážkách samčích zvířat skotu za období 1995-1999, specifikované pro býky a voly od věku 9 měsíců, držené na výkrm.

44. Prémie na krávy bez tržní produkce mléka (Nařízení Rady 1254/99)

EU bere na vědomí požadavek České republiky na regionální limit pro krávy bez tržní produkce mléka ve výši 230 000 kusů. Pokud jde o platbu přímých dotací, EU informuje Českou republiku, že zaujme stanovisko v další fázi vyjednávání, po důkladném prozkoumání všech aspektů, které se tohoto problému týkají. Aniž by toto stanovisko bylo dotčeno, EU zdůrazňuje, že regionální limit musí být stanoven na základě skutečných početních stavů během nedávného referenčního období, které bude definováno. EU žádá Českou republiku, aby poskytla údaje o skutečných početních stavech krav bez tržní produkce mléka a jalovic za období 1995-1999. Tyto informace by měly zvláště specifikovat počet krav bez tržní produkce mléka a jalovic, které splňují kritéria stanovená v nařízení Rady 1254/99, článek 6 (2) a (6).

45. Porážecí prémie (Nařízení Rady 1254/99, článek 11(3))

Pokud jde o porážecí prémii, EU informuje Českou republiku, že k otázce přímých plateb zaujme stanovisko v další fázi vyjednávání, po důkladném prozkoumání všech aspektů, které se tohoto problému týkají. Aniž by toto stanovisko bylo dotčeno, EU vyzývá Českou republiku, aby poskytla údaje o skutečných ročních porážkách a vývozech v živém do třetích zemí za období 1995-1999, specifikované pro býky, voly, krávy a jalovice ve věku od 8 měsíců a telata ve věku 1-7 měsíců a jatečné trupy o hmotnosti méně než 160 kg.

46. Doplňkové (additional) platby (Nařízení Rady 1254/99, článek 14)

EU bere na vědomí, že Česká republika bude specifikovat svůj požadavek na doplňkové platby v budoucnu. Pokud jde o platbu přímých dotací, EU informuje Českou republiku, že zaujme stanovisko v další fázi vyjednávání, po důkladném prozkoumání všech aspektů, které se tohoto problému týkají. Aniž by toto stanovisko bylo dotčeno, Česká republika se vyzývá, aby poskytla informace o své roční hrubé produkci hovězího masa během let 1995-1999.

SKOPOVÉ A KOZÍ MASO

47. Klasifikace jatečných trupů a hlášení cen u ovcí (Nařízení Rady 2137/92 a nařízení Komise 1481/86)

EU vyzývá Českou republiku, aby poskytla podrobný plán, včetně harmonogramu, pro praktickou realizaci požadavků EU v oblasti klasifikace jatečných trupů a hlášení cen u ovcí.

48. Prémie na bahnice (Nařízení Rady 3013/89)

EU bere na vědomí český požadavek na poskytování takových prémií pro bahnice, které budou uplatňovány v době jejího vstupu do EU. EU informuje Českou republiku, že prémie na bahnice jsou obsaženy v acquis a že celé acquis budou platit od okamžiku vstupu.

49. Celkový limit pro poskytování prémie na bahnice (Nařízení Rady 3013/89)

EU bere na vědomí požadavek České republiky na maximální garantovanou úroveň pro ovce ve výši 130 000 zvířat. Celkový limit pro poskytování prémií na bahnice musí být stanoven na základě skutečných početních stavů během nedávného referenčního období, které bude určeno. EU vyzývá Českou republiku, aby na tomto základě přehodnotila svůj požadavek a poskytla podrobnější informace o počtu ovcí v letech 1995-1999, zvláště o počtu bahnic v zemědělských podnicích s minimálně 10 bahnicemi.

VEPŘOVÉ MASO

50. Klasifikace jatečných trupů a hlášení cen u vepřového masa (Nařízení Rady 3220/84 a nařízení Komise 2806/79)

EU zdůrazňuje důležitost toho, aby ke dni vstupu bylo dosaženo plného souladu pokud jde o klasifikaci jatečných trupů a hlášení cen u prasat. Vyzývá Českou republiku, aby poskytla podrobné plány, včetně harmonogramu, pro praktickou realizaci požadavků EU v této oblasti.

VEJCE A DRŮBEŽÍ MASO

51. Marketingové standardy pro vejce a drůbež; ceny a výrobní statistiky (Nařízení Rady 1907/90 a 1906/90)

EU zdůrazňuje důležitost toho, aby ke dni vstupu bylo dosaženo plného souladu pokud jde o marketingové standardy a poskytování cenových a výrobních statistik pro vejce a drůbež. Vyzývá Českou republiku, aby poskytla podrobné plány, včetně harmonogramu, pro praktickou realizaci požadavků EU v této oblasti.

D. VENKOVSKÝ ROZVOJ

52. Plánování, administrativní struktura pro realizaci, kontrolu a monitorování, strategie (Nařízení Rady 1260/99, 1257/99)

EU bere na vědomí, že Česká republika akceptuje acquis, která se týkají opatření Společenství v oblasti venkovského rozvoje. EU zdůrazňuje, že plná realizace požadavků EU v této oblasti je předpokladem pro uplatňování opatření venkovského rozvoje, která mají po vstupu nárok na podporu Společenství. Realizační, kontrolní a monitorovací orgány by proto měly být k dispozici před vstupem.

53. Opatření venkovského rozvoje způsobilá pro podporu Společenství (1257/99)

Co se týče opatření venkovského rozvoje způsobilých pro podporu Společenství, EU zdůrazňuje, že vytyčení LFA by Česká republika měla provést podle kritérií stanovených v nařízení 1257/1999. Česká republika se vyzývá, aby ve vhodný moment po vstupu poskytla potřebné informace. EU zdůrazňuje, že uplatňování agrienvironmentálních programů je po vstupu povinné a že programy venkovského rozvoje by proto měly tato opatření obsahovat.

54. Ochrana lesů Společenství před požáry (Nařízení Rady 2158/92)

EU bere na vědomí, že Česká republika očekává, že bude klasifikována jako oblast s nízkým nebezpečím vzniku lesních požárů. EU zdůrazňuje, že klasifikace oblastí s vysokým nebezpečím vzniku lesních požárů se provede podle postupu stanoveného v nařízení Rady 2158/92. Tato otázka by proto měla být řešena ve vhodnou dobu po vstupu.

55. Lesnické statistiky (EFICS)

EU bere na vědomí, že Česká republika prohlašuje, že není schopna odhadnout, zda budou existovat případné problémy nebo překážky pro realizaci Evropského lesnického informačního a komunikačního systému. EU informuje Českou republiku že realizace tohoto systému může po vstupu vyžadovat, aby Česká republika upravila nebo doplnila své postupy pro sběr dat. Aby bylo možné stanovisko České republiky plně vyhodnotit, EU vyzývá Českou republiku, aby poskytla informace o případných realizačních problémech a také informace o harmonogramech a plánech na harmonizaci postupů pro sběr statistických dat v této oblasti.

***

EU bude v průběhu vyjednávání nadále monitorovat pokrok dosažený v harmonizaci s acquis a v jejich realizaci. Konečné vyhodnocení shody legislativy a opatření České republiky s acquis a jejich zapracování lze provést až v pozdější fázi jednání. Zvláštní pozornost je třeba věnovat vazbám mezi touto kapitolou a jinými kapitolami pro vyjednávání jako je regionální politika, vnější vztahy a životní prostředí. Kromě všech informací, které by EU mohla požadovat pro vyjednávání o této kapitole, a které mají být Konferenci poskytnuty, EU vyzývá Českou republiku, aby Radě přidružení pravidelně poskytovala podrobné, písemné informace o pokroku dosaženém v harmonizaci s acquis a při jejich provádění.

Vzhledem k výše uvedeným zřetelům se Konference bude muset k této kapitole ve vhodný okamžik vrátit.

EU navíc připomíná, že před uzavřením vyjednávání mohou být přijata nová acquis.

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down