I když se zdá, že Česká republika je přeplněna supermarkety, dá se v dohledné době očekávat nástup dalších firem nebo expanze již existujících. Do Evropy se intenzivně tlačí největší maloobchodní řetězec z USA – firma Wal-Mart.
Stejně jako u nás i v Evropské unii probíhá cenový souboj mezi maloobchodními řetězci, které si hlavně konkurují cenami nebo službami, které jejich protivníci doposud nenabízejí. Právě Wal-Mart se objevuje na trhu s politikou nízkých cen, ale i službami nabízenými zákazníkovi.
Společnost Wal-Mart vznikla v roce 1962 a nyní disponuje 4000 prodejními jednotkami se 40 miliony m2 prodejní plochy. Tento řetězec obslouží týdně sto milionů zákazníků s ročním obratem 200 milionů USD. Je největším vlastníkem nemovitostí v USA a pro své logistické operace disponuje po Pentagonu druhým největším počítačem na světě. V Německu, kde převzala 95 jednotek, je co do objemu na 13. místě mezi maloobchodními řetězci. Strategie firmy předpokládá, že do osmi let budou německé jednotky výdělečné.
Wal-Mart je vůči dodavatelům tvrdým partnerem, ale oproti své konkurenci nepoužívá metod dodávek za tzv. propagační či zaváděcí ceny. Přestože se dosud orientuje na souboj s konkurencí v oblasti cen, v blízké budoucnosti se chystá přejít do soutěže v oblasti služeb a péče o zákazníky. Právě oblast péče o zákazníky je v USA na vyšší úrovni než v Evropě a Wal-Mart nyní po převzetí 95 jednotek v Německu může působit plošně a prosazovat svoji kulturu prodeje. Na to ale není německý maloprodej připraven. Uvádí se, že maloobchodní řetězec SPAR a Telgemann budou mít pravděpodobně ještě větší finanční potíže než dosud. V Německu bude podle předpokladů působit pět rozhodujících řetězců. To silně ovlivní i tamější zpracovatelský průmysl. Ze současných 6000 producentů potravin jich během příštích pěti let třetina skončí a další třetinu pohltí konkurence.
S využitím zahraničních zdrojů připravil
Josef Vlk