Čeští pekaří zaznamenávají v posledních týdnech po předchozím několikaletém poklesu mírný růst tržeb. Prodává se více pečiva než loni, roste především poptávka po sezónním zboží. Vyplývá to z analýzy provedené mezi malými a středními pekárnami, jejíž výsledky zveřejnila Československá obchodní banka.
Prodej základního pečiva v České republice několik let klesá. Spotřebitelé požadují čerstvost a nakupují menší balení a pečivo menší než dříve. Odbyt jemného pečiva a regionálních výrobků naopak roste, uvedla Československá obchodní banka (ČSOB).
Spotřeba základního pečiva, především chleba, dlouhodobě klesá. Zatímco v roce 1994 snědl obyvatel České republiku v průměru 60,6 kilogramu chleba, v roce 2012 to bylo již jen 41,3 kilogramu.
Petr Manda z ČSOB vysvětlil snížení spotřeby tím, že nemusí být důsledkem snížení kupní síly, nýbrž toho, že se spotřebitelé chovají racionálněji a nakupují menší balení či gramáž. Pozitivní podle něj je, že i přes dlouhodobý pokles tržeb hlásí už nyní některé firmy jejich meziroční nárůst.
Přestože některé podniky už v návrat ke zlatým rokům před začátkem krize v roce 2008 nevěří, jiné vnímají budoucnost příznivě. Prodává se více než vloni, obzvláště sezónního zboží. Lidé jsou ochotni za pečivo utrácet, konstatoval Pavel Meduna, který je odpovědný za prodej pečiva v hypermarketech Globus.
V roce 2012 klesly tržby pekařských firem v České republice meziročně zhruba o čtyři procenta na 20 miliard korun. Údaje za loňský rok zatím nejsou k dispozici. Pokles tržeb je nepřetržitý od roku 2009, v letech před krizí tržby pekařů rostly. Čtvrtletní průzkum ČSOB Index očekávání firem banka uskutečňuje mezi 500 středními a malými firmami napříč obory s cílem zjistit jejich sentiment v podnikání. Součástí průzkumu je analýza vybraného oboru, na němž lze ilustrovat chování domácností. Po pekárenství budou následovat například kadeřnictví a autoservisy.*