Agentura Dorland se dnes ohradila proti úterním výrokům ministra zemědělství Mariana Jurečky. Ten označil touto agenturou v minulosti pro stát realizovaný projekt na propagaci konzumace sladkovodních ryb za plýtvání penězi. Kampaň Ryba domácí za 150 milionů korun podle ministra prodej ryb v zásadě nezměnila. Dorland to vyvrací a dokládá čísly.
Podle agentury během čtyřleté kampaně stoupla spotřeba sladkovodních ryb v České republice z 1,29 na 1,43 kilogramu na osobu ročně. Češi tak v přepočtu snědli v roce 2011 o 1400 tun sladkovodních ryb více než v roce 2008, uvedla agentura. Kampaň podle ní následně ocenila také Evropská komise. Projekt podle ní pozitivně ovlivnil celý sektor. Během kampaně zároveň klesl prodej z Vietnamu dováženého pangasia, tedy ryby, která před zahájením projektu nejvýrazněji konkurovala domácím a evropským sladkovodním rybám. V roce 2005 evropské kontrolní orgány nalezly v mase ryby stopy malachitové zeleně. Ta dokáže hubit parazity a zbavuje ryby plísní. Zároveň však má negativní účinky na ryby samotné a potenciálně na jejich konzumenty. Po svém nástupu do funkce Jurečka zrušil či pozastavil několik výběrových řízení v celkové hodnotě několika stovek milionů korun. Pozastavené zakázky bude podle něho třeba přepracovat s ohledem na zachování maximální hospodárnosti nakládání s veřejnými prostředky. Mezi pozastavenými zakázkami je pět z oblasti informačních technologií v celkové hodnotě 600 milionů korun. Ministr zrušil také nový marketingový projekt na propagaci konzumace sladkovodních ryb Ryba sladkovodní hrazený z evropských fondů za 60 milionů Kč bez DPH. Agentura Dorland dnes upozornila, že ministrem kritizovaná část projektu zapojení dvoupatrového autobusu do roadshow k výlovům rybníků byl součástí zadání předloženého agenturám ministerstvem zemědělství.*