Místní suroviny mají přednost

Společnost MAUZ – VÝROBA s. r. o., která od roku 2002 sídlí v Hluboké nad Vltavou,
mezi spotřebiteli proslavily především paštiky, které svojí chutí i konzistencí připomínají domácí paštiky, jaké vyráběly naše babičky. A stejně jako ony je i tato společnost vyrábí především z místních surovin a bez chemickým konzervantů. Podle jednatele firmy Karla Kardy to také přispělo k tomu, že právě paštiky z Hluboké získaly řadu ocenění, a to jak regionálních, tak o celorepublikových.

Celkem se může firma chlubit šesti značkami kvality, z toho dvě jsou celorepublikové značky Regionální potravina, kterou spravuje ministerstvo zemědělství, a další čtyři výrobky zdobí regionální značka Chutná hezky jihočesky, kterou uděluje Regionální agrární komora Jihočeského kraje. Kromě toho společnost získala v minulosti na veletrhu Země živitelka v Českých Budějovicích cenu Zlatý klas. Podle Kardy jsou zmíněná ocenění pro firmu nesmírně důležitá, protože právě díky nim se dostaly její výrobky do povědomí spotřebitelů a také obchodníků.

 

Širší sortiment

Společnost MAUZ, která zaměstnává šest stálých pracovníků, vyrábí zhruba třicet druhů masných a uzenářských výrobků, počínaje těmi základními, jako jsou sádlo, škvarky, výpečky v sádle, nebo škvarková pomazánka přes měkké salámy a šunky až po fermentované výrobky, například klobásy, a čajovky a čajové salámy. Zhruba pětinu produkce výrobny tvoří paštiky. „Začínali jsme játrovou paštikou, dále nabízíme paštiku mandlovou, mysliveckou, farmářskou nebo houbovou. Oblíbená je také naše paštika se šípky nebo s borůvkami,“ říká Karda.

Vzhledem k tomu, že zmíněné paštiky mají relativně kratší dobu trvanlivosti, přistoupila vloni společnost k výrobě paštik ve skleničkách, které prodloužily jejich minimální trvanlivost z původních dvou na šest až osm týdnů. Pod značkou „Mauzů paštika“ tak nabízí zatím tři druhy paštik a letos chystá rozšíření o paštiku s přídavkem rakytníku. „Úplnou novinku chystáme letos přihlásit opět do soutěže o značku Chutná hezky jihočesky,“ říká Karda a dodává, že podrobnosti společnost teprve zveřejní.

Paštiky ve skleničkách jsou podle jeho slov výrobkem domácího typu zcela bez chemických přísad, takže se u nich mohou vyskytnout drobné nedokonalosti, například kousek tuku či rosolu, což je právě důsledkem absence chemických příměsí, které podobným úkazům zabraňují.

Místní suroviny

Krédem hlubocké společnosti je podle jejího jednatele maximální podpora jihočeských producentů, od nichž odebírají téměř veškeré suroviny, a minimální dopravní vzdálenosti, které suroviny do provozovny urazí. „Od dodavatelů z jižních Čech bereme veškeré maso pro naše výrobky, ale kromě něj z našeho regionu pocházejí například i houby sbírané v místních lesích,  zvěřina do myslivecké paštiky a samozřejmě šípky, borůvky a také med, kterým některé paštiky dochucujeme,“ vysvětluje Karda. Emulze z čerstvých šípků, která je jednou z originálních přísad zdejších výrobků, si společnost vyrábí sama, podle rodinného receptu. Jedinou surovinou, která nepochází z jihočeského regionu, tak zůstává koření, bez kterého se žádná masná výroba neobejde. Dokonce i keramické vaničky, v nichž společnost dodává paštiky do některých prodejen, pro ni vyrábí firma z nedalekých Hrdějovic.

Nároky odbytu

Více než pětinu svojí produkce realizuje společnost MAUZ vlastními silami. Jednak v podnikové prodejně na Hluboké, která je spojena přímo s výrobnou, a pak také na akcích, jako jsou farmářské trhy či různé slavnosti. V naprosté většině jde však o akce v regionu. „Víme, že by naše výrobky šly na odbyt i na pražských farmářských trzích, což jsme si v souvislosti s udělením značky Regionální potravina již před časem vyzkoušeli, ale na pravidelné dojíždění do Prahy nejsme zařízeni,“ konstatuje Karda. Odbytu pomáhá také rozvoz a prodej výrobků přímo z pojízdné prodejny, která v pravidelných intervalech zajíždí na stálá stanoviště v jižních Čechách.

„Na trzích a akcích, kde prodáváme,  je o  paštiky ve skleničkách velký zájem, poněkud horší je odbyt v obchodech, protože marže obchodníka zvedá cenu, a tak je náš výrobek spíš pro náročnější zákazníky, kteří jsou ochotni si za kvalitu připlatit,“ vysvětluje Karda s tím, že v současné době je celkový objem prodaných výrobků poněkud nižší, přesto však provozovna vyrobí denně zhruba tři sta kilogramů masných výrobků. O jejich kvalitě svědčí i skutečnost, že výrobna má certifikát, který opravňuje společnost dodávat výrobky do celé Evropské unie. Ten však zatím podle Kardy ještě nevyužili.

„Odbyt je samozřejmě zásadní, ale pro malou firmu, jako jsme my, je problém dostat se na trh a soutěžit s velkými podniky, které podobný výrobek dokážou vyrobit podstatně levněji už jen kvůli tomu, že nakupují levněji než my. I když jsou naše výrobky kvalitní a vyráběny z nejlepších surovin, konkurovat jim prostě nemůžeme,“ soudí Karda, nicméně i přesto lze najít paštiky a další produkty hlubocké společnosti v jihočeských prodejnách obchodního řetězce COOP a do budoucna se s nimi možná setkají spotřebitelé i v některých jiných supermarketech.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down