Choceňská mlékárna loni vykázala zisk sedm milionů korun, proti předloňskému roku si pohoršila o šestnáct milionů korun. Do výsledku se promítla vyšší cena mléka a smetany. Uvedl to ředitel společnosti Pavel Marek.
V loňském roce se cena mléka vyvíjela podle Marka negativně, od ledna do prosince vzrostla o 25 procent, což se odrazilo na ceně výrobků nejen v Choceňské mlékárně, ale v celém mlékařském sortimentu. Mlékárna proto musela loni zdražovat. Ceny jejích výrobků by ale letos už růst neměly. Ředitel firmy předpokládá, že se výkupní cena mléka stabilizuje na průměru 9,30 koruny za litr a možná se během roku i trochu sníží.
Choceňská mlékárna existuje od roku 1928. Od konce 70. let vyrábí pomazánkové máslo, které tento týden kvůli nařízení Evropské unie přejmenovala na tradiční pomázankové. Výrobek totiž neobsahuje tolik mléčného tuku jako máslo. Z linky tak zaměstnanci vyexpedovali poslední paletu tohoto tradičního výrobku s původním názvem. Největší problém asi je, aby si pomazánkové máslo zákazníci nespojovali s pomazánkovým krémem, který je ze 70 procent doplněný rostlinným tukem, poznamenal Marek.
Mlékárna také vyrábí smetanové jogurty, tvarohy a další pomazánky, nejen ty sladké pro děti. Má i výrobkovou řadu pomazánek Fit line s přídavkem jogurtu, i když podle ředitele Marka už trend štíhlé linie pominul a lidé si už spíš chtějí hlavně pochutnat. Většinu výrobků mlékárna prodá v tuzemsku, smlouvy má s mnoha obchodními řetězci, kam dodává i pod jejich značkami.
Jen menší část produkce vyváží do Polska a na Slovensko. Usiluje o dodávky do Německa nebo Ruska. Jenže tradiční pomazánkové se těžko prosazuje jinde za hranicemi, protože jde o typický český výrobek, který není v zahraničí známý.
V Německu výrobek nazvali Česká pomazánka na chleba (Böhmisches Aufstrich), tam se tak označují nejen pomazánky, ale i marmeláda, paštiky. Němci hodně jedí pomazánky k večeři, ale méně tučné, tak do 20 procent, řekl obchodní manažer mlékárny Jan Fogl.*