Ministr zemědělství Marian Jurečka dnes uvedl, že chce prodloužit dobu, na kterou je zadávána zakázka na propagaci značky kvalitních potravin Klasa ze současného jednoho roku na dva až tři roky. Na propagaci Klasy dává stát v posledních letech mezi 150 a 200 miliony korun ročně. Výběr vítěze a následnou kampaň každoročně provázejí komplikace.
Antimonopolní úřad (ÚOHS) zrušil tendr za 190 milionů korun na propagaci Klasy pro letošní rok, informovaly dnes Hospodářské noviny. Podle rozhodnutí úřadu, které však zatím není pravomocné, určil Státní zemědělský a intervenční fond (SZIF) vítěze v lednu protizákonně. Ministerstvo tehdy řídil Jurečkův předchůdce Miroslav Toman.
Výběr vítězů lukrativní zakázky se v posledních letech opakovaně komplikuje. Firmy, které neuspějí, napadají z různých důvodů verdikt výběrové komise. Například v říjnu 2011 byl kvůli tomu tendr zrušen, následně vypsán znovu a trvalo ještě téměř rok, než byl znám vítěz. Část kampaně se proto vůbec neuskutečnila.
Aby předešel opakování komplikací, chce ministr prodloužit v novém tendru, jenž má být vypsán v srpnu či září, dobu, po kterou bude vítěz marketing Klasy zajišťovat. Pro letošní rok měla Klasu propagovat firma McCann-Erickson. Její vítězná nabídka neobsahovala podle ÚOHS vše, co měla, a firma měla proto být z výběrového řízení vyloučena. Hodnoticí komise však namísto toho pouze nechala vítěze nabídku doplnit a 9. ledna vybrala McCann-Erickson skutečně jako vítěze.
Jurečka se v blízké době chce sejít také s výrobci potravin a probrat s nimi, jak domácí výrobky dál propagovat. Podle Jurečky v horizontu dvou tří týdnů proběhne diskuse, jak dál s Klasou a Regionální potravinou. Především chce slyšet názor Potravinářské a Agrární komory.
Ministr se chce s výrobci dohodnout, jak bude systém dál fungovat. Ministerstvo je podle něj připraveno i nadále podporovat propagaci domácích výrobků, sami výrobci se však musí rozhodnout, co je pro ně smysluplný marketing.
Podle Jurečkova názoru není v době, kdy v průzkumech uvádí okolo 90 procent spotřebitelů, že značku Klasa zná, potřeba například dále logo masivně propagovat na billboardech. Podle něj je třeba jít více do terénu, do ochutnávek a podobných věcí.
Jurečka také ustaví tým, který bude průběžně kontrolovat, jak vítězná firma Klasu propaguje. Budou v něm zástupci zemědělců a potravinářů, pracovníci ministerstva zemědělství i Státního zemědělského intervenčního fondu i odborníci na marketing. V minulosti žádný takový tým podle ministra neexistoval a vítěz tendru měl po celou dobu v marketingových aktivitách "volné ruce".*