Spotřebitelé, kteří sledují portál Potraviny na pranýři, mají ode dneška k dispozici další kanál, jak se o výsledcích kontrol Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI) dozvědět. Inspekce spustila účet na sociální síti Twitter. Lidé tak již mohou sledovat novinky nejen na webu, pomocí mobilní aplikace a na Facebooku, řekl dnes na tiskové konferenci ústřední ředitel SZPI Martin Klanica. Twitter cílí především na mladší generaci do 25 let, která by měla o kvalitě potravin více přemýšlet.
Posláním inspekce je kontrolovat bezpečnost potravin a přispívat k férovému chování na trhu s potravinami. Portál Potraviny na pranýři se za dva roky stal velmi účinným nástrojem, jak výsledky kontrol zveřejnit a zároveň informovat a školit spotřebitele. "Zatím se nám příliš nedařilo oslovit věkovou skupinu do 25 let. Twitter se v Česku dynamicky rozvíjí a je možné díky němu neformálním způsobem oslovit i tyto lidi. Chceme, aby přemýšleli o tom, co kupují a co si koupit mohou, i když je zřejmé, že jejich zájmy jsou jinde," uvedl Klanica.
Po dvou letech existence změnil web design, který má být přehlednější a vychází vstříc přání uživatelů. "Větší prostor dáváme tematickým kontrolám, kde zveřejňujeme výsledky i těch kontrol, u nichž nebyl problém, aby lidé věděli, po jakém výrobku mohou bez obav sáhnout. Spousta uživatelů chtěla také hledat výsledky kontrol podle mapy, což je nyní možné," doplnil mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.
Během dvou let web Potraviny na pranýři zaznamenal 2,8 milionu přístupů a mobilní aplikaci si stáhlo 30 000 uživatelů. Od příštího roku se na webu začnou objevovat i výsledky kontrol ze stravovacích provozů, které přibudou do kompetence SZPI. Kvůli tomu také přijme dalších 20 inspektorů, v současnosti jich je přes 200 na sedmi regionálních pracovištích.
Činnost inspekce a Potraviny na pranýři ocenil i ministr zemědělství Marian Jurečka. "Velmi rychle se podařilo zvýšit fundovanost zákazníka. Jde o jeden z nejkvalitnějších projektů v této oblasti v Evropské unii, nikde jinde podobný web nemají. Inspekci se daří informovat zákazníka a zvyšovat jeho povědomí o tom, jaké potraviny nakupuje. Což vede i k tomu, že mohou kupovat české kvalitní potraviny," uvedl Jurečka. Podle Klanici udělali čeští výrobci výrazný pokrok, inovovali výrobní technologie a zlepšili se také v prevenci dodávání potravin, které nevyhovují předpisům.*