Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) definitivně zrušil výběr vítěze tendru na propagaci značky kvalitních potravin Klasa na letošní rok. Státní zemědělský a intervenční fond (SZIF), který zakázku zadává, bude muset vítěze vybrat znovu. Vyplývá to z dnes zveřejněného rozhodnutí na stránkách ÚOHS. Rozhodnutí je pravomocné. Závěry svých podřízených z letošního května nyní potvrdil i předseda ÚOHS Petr Rafaj.
Zakázku původně vyhrály společnosti McCANN-ERICKSON PRAGUE a INTERNATIONAL ADVERTISING AGENCY. Jejich vítězná nabídka neobsahovala podle ÚOHS vše, co měla, a firma měla proto být z výběrového řízení vyloučena. Hodnoticí komise však namísto toho pouze nechala vítěze nabídku doplnit a 9. ledna vybrala McCann-Erickson jako vítěze. To nyní neplatí, SZIF bude nabídku firmy posuzovat znovu a pak může vybrat nového vítěze.
Ministr zemědělství Marian Jurečka v souvislosti s tendrem za 190 milionů korun letos v květnu uvedl, že bude chtít prodloužit dobu, na kterou je zadávána zakázka ze současného jednoho roku na dva až tři roky. Na propagaci Klasy dává stát v posledních letech mezi 150 a 200 miliony korun ročně. Výběr vítěze a následnou kampaň každoročně provázejí komplikace.
Národní značku kvality Klasa uděluje ministr zemědělství kvalitním potravinářským a zemědělským výrobkům od roku 2003. Výrobky jsou oceňovány na tři roky. Při zhoršení kvality či porušení stanovených podmínek jim může být logo odebráno dříve.
Výdaje státu na reklamu dlouhodobě kritizuje například Bezpečnostní informační služba. Nejpodezřelejší jsou podle kontrarozvědky výdaje právě v oblasti zemědělství a dopravy.*