Řetězce farmářských prodejen chtějí vyrábět vlastní potraviny

Některé řetězce farmářských prodejen v České republice začaly s výrobou vlastních potravin nebo její zahájení plánují. Vlastní produkcí si chtějí zajistit zboží, které se jim nedostává, anebo chtějí rozšířit a zpestřit nabídku. Vyplývá to z vyjádření řetězců Sklizeno a Náš Grunt. Prodejen zaměřených na výrobky a výpěstky malých lokálních producentů přibývá v důsledku expanze nynějších farmářských řetězců i díky vzniku nových.

Vlastní výrobu potravin plánuje například koncept Sklizeno. Při rozšiřování sítě bojuje především s nedostatkem českých biopotravin, zejména zeleniny a drůbežího masa. Podle zakladatele sítě Davida Kukly téměř neexistují dodavatelé, kteří by byli schopni zásobit prodejny v regionu sami a po celou sezónu v dostatečné kvalitě.
Některé ovoce a zeleninu proto mohou mít třeba jen několik dnů v roce, jinou musí řešit různými dodavateli, takže v prodejně je každý týden třeba jiný česnek, podotkl. V době největšího zájmu se firmě stává, že dodavatelé nepřivezou žádné zboží, protože produkci stihli prodat na trzích.
Podle Kukly chybí na trhu i vejce a drůbeží maso z volných chovů nebo ekologického zemědělství. Zákazníci tak musí obcházet několik prodejen, než seženou to, co potřebují. I proto zahajuje Sklizeno vlastní živočišnou a rostlinnou výrobu a zákazník se tak bude moci spolehnout, že budou jeho potraviny dostupné stále a ve stabilní, garantované kvalitě, řekl Kukla. Sklizeno je podílníkem zemědělského podniku Agrodružstvo Miroslav, v němž hodlá výrobky pro své prodejny dělat.

Vyrábět vlastní výrobky chce také konkurenční síť Náš Grunt. V současnosti disponuje Náš grunt hospodářskou půdou a v roce 2015 plánuje rozvoj vlastní produkce potravin, uvedla mluvčí konceptu Martina Bauerová. Řetězec fungující převážně na bázi franšízinku čítá třicet prodejen, do konce roku plánuje otevřít až osm dalších obchodů. Aktuálně expanduje především na severu Moravy a ve Slezsku, kde je velký zájem ze strany zákazníků i možných provozovatelů obchodů.

Podle Bauerové Náš Grunt na rozdíl od Sklizena problémy s nedostatkem zboží nepociťuje. Po čtyřech letech na trhu nemusí nyní již aktivně vyhledávat nové partnery a dodavatele, podotkla. Stále se podle ní ozývají noví zájemci, kteří chtějí mít své produkty v prodejnách Náš grunt i přes skutečnost, že musí projít náročným vstupním řízení a kontrolou kvality.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down