Obchodní řetězce prodávají v Česku potraviny se stále rostoucími přirážkami. Ty se pohybují zhruba od 20 procent výsekového masa až po více než 100 procent u některých mléčných výrobků. Na tiskové konferenci to dnes uvedli představitelé Potravinářské komory. Podle jejího ředitele Miroslava Koberny by snížení marží, které jsou v Česku vyšší než v západní Evropě, pomohlo zvýšení kvality potravin. Stát by proto měl využít prostředků k jejich omezení.
"Obchodní přirážky řetězců trvale rostou a od loňského roku se u většiny výrobků zvýšily nejméně o deset procent," uvedl Koberna. Podle prezidenta komory Miroslava Tomana je rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou zboží větší u výrobků s vyšší přidanou hodnotou než u komodit, mezi něž patří mléko či výsekové maso.
Podle šetření komory byl největší rozdíl mezi nákupní a prodejní cenou u ochucených sýrů a měkkého tvarohu. Po odečtení všech slev za kilogram tvarohu odběratel dostával v průměru zhruba 54 korun. Prodejní cena včetně DPH 125 korun. Obchodní přirážka bez DPH představovala více než 100 procent.
"Pojďme hledat důvody, proč výrobek, který je dodáván zhruba za 100 korun, je prodáván za více než 200," poznamenal Koberna. U některých specialit, jako jsou některé druhy šunky od malých výrobců podle Koberny, je konečná cena v obchodě oproti nákupní ceně až trojnásobná.
"Můj osobní názor je, že kdyby se dokázalo sáhnout do této oblasti obchodu, potraviny v Čechách by mohly být kvalitnější a mohly by být levnější, pouze zisky zahraničních řetězců by byly o něco menší," řekl Koberna s tím, že jediný, kdo s tímto může něco udělat, je stát.
"Stát určité nástroje vždycky má, ale protože tyto marže nejsou ve starých zemích EU-15 obvyklé, je vidět, že to tam nějakým způsobem funguje," uvedl. Je to podle něj otázka posouzení toho, co ještě není a co už je nekalá praktika. Jednou z cest pro zlepšení situace je podle Koberny zveřejňování údajů o rozdělení marží mezi jednotlivé články na trhu. "Proto to nakonec děláme, aby si lidé uvědomili, že platí za potraviny daleko víc, než by platit museli," poznamenal.
Podle ministra zemědělství Mariana Jurečky s problémem rozdělení marží v maloobchodě s potravinami stát příliš dělat nemůže. Zájmy a argumenty jednotlivých stran trhu bývají navíc značně protichůdné. Pro řešení dlouhodobých sporů mezi jednotlivými subjekty vytvoří speciální skupinu, v níž se budou pravidelně scházet zástupci zemědělců, obchodníků i výrobců spolu s představiteli ministerstva. "Budeme tyto jednotlivé příklady probírat, aby tam zazněly argumenty z obou stran," uzavřel Jurečka.*
Přehled průměrných obchodních přirážek obchodních řetězců u vybraných potravinářských výrobků
výrobek |
cena pro dodavatele po odečtení všech slev |
Prodejní cena včetně DPH |
Prodejní cena bez DPH |
DPH 15 % |
Přirážka v Kč |
Přirážka % |
mléko čerstvé 1 l |
11,93 |
19,40 |
16,87 |
2,64 |
4,94 |
41,30 |
ochucené sýry - 1 kg |
97,20 |
231,20 |
201,40 |
30,16 |
103,84 |
107,37 |
chléb 1200 g |
19,94 |
25,90 |
22,52 |
3,38 |
5,58 |
32,91 |
rohlík 43 g |
1,00 |
1,57 |
1,36 |
0,21 |
0,36 |
35,62 |
lovecký salám 1 kg |
99,04 |
170,43 |
148,20 |
22,23 |
49,16 |
51,00 |
vepřová ples s kostí 1 kg |
53,00 |
74,90 |
65,13 |
9,77 |
12,13 |
18,60 |
Zdroj: Potravinářská komora
[…] https://zemedelec.cz/komora-retezce-prodavaji-potraviny-se-stale-vyssimi-prirazkami/ […]