Společnost Billa představila počátkem února svůj nový projekt zaměřený na lokální potraviny, který nabídne zákazníkům v jednotlivých regionech České republiky produkci „jejich“ regionálních výrobců. Nové regály, nová marketingová strategie a také možná poněkud jiný přístup k českým potravinám, než jaký vidíme u mnohých dalších maloobchodních řetězců.
Od počátku roku, kdy začala platit novela zákona o potravinách, jež nařizovala velkým obchodním řetězcům zveřejňovat původ prodávaných potravin, se totiž většina hypermarketů chlubí až devadesátiprocentním podílem zboží od tuzemských dodavatelů a regály plné českých vlajek připomínají prvomájové průvody z dob minulých. Poučený spotřebitel samozřejmě ví, že je třeba před nákupem pečlivě prostudovat i vlaječkou vybavený obal a ani tak se často nedozví, kde konkrétní výrobek opravdu vznikl. Český dodavatel a někdy dokonce ani český výrobce ještě neznamená český výrobek. A to nemluvím o tom, že odborníci i úředníci se na definici takového výrobku ještě neshodli. Zatím stačí pro tzv. český původ zabalení zahraničního zboží na našem území či tuzemská výroba potravin z dovezených surovin. Z toho také vycházejí obchodníci a dobře míněné nařízení vpravené do novely zákona tak působí zcela opačně, než mělo a navíc řetězcům pomohlo běžného zákazníka obelstít. Tedy pokud se nechá.
V regionálních koutcích supermarketů společnosti Billa by však k něčemu podobnému docházet nemělo. Určitou zárukou je totiž i poměrně dlouhodobá spolupráce tohoto řetězce s agrární komorou, která mu dokonce pomáhala vybrat regionální dodavatele. Uvidíme, jak úspěšný bude pro tento projekt a také jak zareagují ostatní hráči na maloobchodním trhu. Ono vždy nejde jen o nízkou cenu, ale také o poctivý přístup k zákazníkovi.*