Obliba cideru rychle roste

Obliba cideru v České republice velmi rychle roste. Jeho prodej v maloobchodní síti v loňském roce vzrostl meziročně více než pětinásobně. Podle údajů společnosti Nielsen řetězce prodaly přes 16 tisíc hektolitrů tohoto kvašeného jablečného moštu, lidé za ně utratili 112 milionů korun. Výrazně podle pivovarů roste také poptávka po čepovaném cideru v restauracích. O tom, že se jedná pro pivovary o zajímavý obchodní artikl svědčí i to, že cider ve své nabídce mají již všechny čtyři největší tuzemské pivovarské skupiny. Růst své produkce potvrzují také malí tuzemští výrobci cideru.

Ve srovnání s pivem, kterého se v řetězcích loni prodalo více než sedm milionů hektolitrů, o čtyři procenta meziročně více, zůstává přesto cider v České republice zatím okrajovou záležitostí. Jeho loňské prodeje jsou co se týče množství srovnatelné s kategorií sladových nápojů. Kategorie je malá také ve srovnání s pivními mixy, jejichž prodej v maloobchodě loni klesl více než o čtvrtinu zhruba na190 tisíc hektolitrů. Podle konzultanta společnosti Nielsen Michala Elšíka vévodí českému trhu značky Carling, Kingswood a Somersby.  "První dvě jmenované značky vstoupily na trh v roce 2014 a již během prvního roku se jim podařilo překonat prodeje značek, které na trhu již působily dříve," uvedl. Důležitým faktorem úspěchu nejprodávanějších značek cideru je podle Elšíka silná marketingová podpora ze strany mateřských společností. Z příchutí trhu vévodí jablková a třešňová. Třetí nejoblíbenější je hruška. Vrchol prodejů pro cidery představuje letní sezóna.
Cider začaly v posledních letech postupně distribuovat či vyrábět tři ze čtyř největších pivovarnických skupin v Česku; Plzeňský Prazdroj, Pivovary Staropramen i Budějovický Budvar. Trojka na domácím pivním trhu, skupina Heineken oznámila minulý týdnu, že začíná v ČR distribuovat nejprodávanější značku jablečného cideru, původně anglickou značku Strongbow.
"Náš meziroční nárůst bude bez problémů pětinásobný a tak to mají všichni lokální výrobci. Také díky tomu letos výrazně přibývá malých producentů," řekl v závěru loňského roku spolumajitel kladenské firmy F. H. Prager a zástupce unie lokálních výrobců cideru Cyril Holub. Silní hráči jsou podle něj mezi českými firmami tři, dalších 20 výrobců se prosazuje na farmářských trzích, slavnostech a poutích.

Na trzích se silnou pivní kulturou, jako jsou Británie, USA, Austrálie a Skandinávie, si mírně alkoholické jablečné nápoje drží deset až 15 procent pivního trhu. Cidery jsou na těchto trzích zároveň nejrychleji rostoucí kategorií alkoholických nápojů.
České pivovary v roce 2013 uvařily 19,3 milionu hektolitrů piva, o 0,6 procenta meziročně více. Zatímco domácí spotřeba meziročně klesla o 1,1 procenta, vývoz vzrostl meziročně o devět procent. V prvním pololetí loňského roku jejich výstav vzrostl meziročně o tři procenta, čísla za celý loňský rok zveřejní pivovarský svaz v příštím týdnu. Pokles a stagnace trhu vedly pivovary k masivnějším inovacím a rozšiřování nabídky i o ne typicky pivní produkty, jako jsou třeba pivní mixy nebo limonády.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down