Evropská komise v České republice spouští informační kampaně zaměřené na práva spotřebitelů při nákupu zboží a práva související se spotřebitelskými úvěry. Druhá z nich bude zaměřena na mladé lidi ve věku 18 až 35 let, kteří uvažují o prvním spotřebitelském úvěru. Kampaň bude využívat sociální sítě, propagační materiály či letáky. Na tiskové konferenci to v závěru dubna uvedla eurokomisařka Věra Jourová.
Podle průzkumu společnosti TNS se 38 procent Čechů necítí dostatečně informováno o svých právech souvisejících se spotřebitelskými úvěry. Pouze 30 procent Čechů také čte smluvní podmínky smluv o úvěru pečlivě a celé.
„Z výzkumu vyplynulo, že spotřebitelé se často spokojí s informacemi od své banky nebo přátel, aniž by zcela porozuměli smluvním podmínkám. Věříme, že se nám díky těmto dvěma informačním kampaním podaří zvýšit informovanost spotřebitelů o jejich právech zakotvených v právu Evropské unie,“ uvedla Jourová.
Kampaň zaměřená na práva spotřebitelů se soustředí na pět klíčových práv, mimo jiné na právo vrátit do 14 dnů zboží koupené on-line či právo na opravdu či náhradu reklamovaného zboží.
Informační kampaň zaměřená na spotřebitelské úvěry cílí především na mladé lidi ve věku 18 až 35 let, kteří uvažují o prvním spotřebitelském úvěru. Podle Jourové se kampaň zaměří na tři klíčová práva - právo požadovat před uzavřením smlouvy základní informace v jednoznačném standardizovaném formátu, právo odstoupit od úvěrové smlouvy do 14 kalendářních dnů od jejího podpisu a právo splatit spotřebitelský úvěr kdykoli dříve, než bylo stanoveno při podpisu smlouvy.*