Za šest let existence soutěže Dobrý tuzemský potravinářský výrobek Česká chuťovka se touto značkou může pyšnit již 282 potravin a značkou Dětská chuťovka celkem 65 produktů. V říjnu k nim přibydou další. Letošní sedmý ročník této soutěže se koná opět pod záštitou Milana Štěcha, předsedy Senátu Parlamentu ČR. Odbornou garanci má Výzkumný ústav potravinářský Praha. Podrobnosti o celém projektu sdělil ředitel soutěže Josef Sléha.
Mohl byste přiblížit tuto soutěž?
Česká chuťovka se liší od ostatních soutěží tím, že je jednoduchá a neklade žádné byrokratické překážky. Zajímá nás, jestli je výrobek vyroben v České republice, českými zaměstnanci a hlavně jestli chutná. To je nejvyšší známka kvality. Jejím smyslem je však kromě ocenění chuti i podpora správné výživy prostřednictvím osvěty mezi spotřebiteli, výrobci a distributory jako nedílné součásti zdravého životního stylu v souladu s vládní strategií bezpečnosti potravin a výživy do roku 2020. Kvalita a zdravotní bezpečnost jsou samozřejmým předpokladem u výrobků, které se o obě značky ucházejí. Dětská chuťovka má ještě jeden cíl, a to podpořit zvýšení zájmu mladé generace o potravinářské profese, který každoročně klesá, a reálně tak hrozí, že při nedostatku kvalifikovaných odborníků v některých potravinářských oborech mohou v budoucnu mizet i české potravinářské tradice.
Značku Dobrý tuzemský potravinářský výrobek Česká chuťovka se rozhodla založit skupina nezávislých potravinářských odborníků v době, kdy vrcholilo období honby spotřebitelů za co nejlevnějšími potravinami, čemuž se přizpůsobovali nejen prodejci, ale chtě nechtě i výrobci potravin, aby obstáli v neúprosné, mnohdy zahraniční konkurenci levných výrobků. V době jejích začátků se o ni ucházelo zhruba kolem jedné desítky výrobců a o něco více potravin. Už ale v dalším ročníku začal počet producentů přibývat stále vyšším tempem, každoročně šlo o desítky procent. V poslední době se soutěže účastní přibližně 60 až 65 firem. Celkem se hodnotí v soutěži Česká chuťovka společně s Dětskou chuťovkou kolem 180 výrobků. Je to dáno i tím, že řada firem se do soutěže vrací s jiným produktem.*