Rozvíjet společnou značku Českosaské Švýcarsko a přilákat více návštěvníků do národních parků České a Saské Švýcarsko má nový projekt, na který by z evropských fondů měly jít zhruba dva miliony eur (asi 54 milionů korun). V novém plánovacím období o něj u Evropské komise zažádal německý Svaz cestovního ruchu Saského Švýcarska a tuzemská obecně prospěšná společnost České Švýcarsko. O společných aktivitách jednaly minulý týden na německém velvyslanectví v Praze správní rady obou subjektů a představily je na tiskové konferenci.
Přeshraniční projekt by měl začít na jaře příštího roku a potrvá tři roky. Zhruba 1,2 milionu eur využije německá strana jako vedoucí partner a přibližně 900 tisíc eur zamíří do České republiky. Do společného rozvoje obou parků již byly v uplynulých deseti letech z evropských dotací investovány miliony eur. Součástí projektu budou i krizové plány, třeba pro případ povodní.
Saské Švýcarsko bylo dosud pro turisty lákavější, ročně oblast navštíví kolem tří milionů lidí a roční obrat činí dvě miliardy eur. Česko má zatím podle předsedy správní rady Českého Švýcarska Zbyňka Linharta potenciál nevyužitý, k tomu prý přispívají i slabší kapacity hotelů.
Jako příklad dosavadních investic uvedl město Krásná Lípa, které se stalo v roce 2000 sídlem nejmladšího národního parku ČR. Za posledních zhruba 20 let vynaložilo zhruba 800 milionů korun do rozvoje infrastruktury a cestovního ruchu.*