V roce 2016 budou moci evropští producenti díky programům v hodnotě 111 milionů eur hledat nové trhy a propagovat spotřebu v Evropské unii i mimo ni. Propagace je klíčovou součástí opatření, kterými chce Evropská komise podpořit zemědělství.
Evropská komise dnes pod heslem Enjoy, it's from Europe přijala novou propagační politiku, díky které budou moci zemědělci snáze vstupovat na mezinárodní trhy nebo si na těchto trzích upevňovat pozici. Politika má také v Evropě zvýšit informovanost spotřebitelů o práci odváděné evropskými zemědělci. Za účelem dosažení těchto cílů vyčlení komise na uvedenou politiku více prostředků, zvýší míru spolufinancování a sníží administrativní zátěž spojenou se schvalováním projektů. Uvolnění většího množství prostředků je součástí snah o postupné zvýšení dostupného rozpočtu EU na propagaci z 61 milionů eur v roce 2013 (kdy byla navržena nová pravidla) na 200 milionů eur v roce 2019.
Podle nových pravidel vzroste i míra spolufinancování EU, a to z 50 % na 70–80 % (až na 85 % v případě Řecka a Kypru). Zároveň bude zrušeno vnitrostátní spolufinancování, čímž se vytvoří rovné podmínky pro všechny členské státy. Při výběru projektů bude výrazně omezena administrativní zátěž, aby bylo snazší se do programu přihlásit.
Program pro rok 2016 se zaměřuje na několik vybraných třetích zemí, kde existuje největší potenciál pro růst, a to především z hlediska odvětví, která se na trhu potýkají se zvlášť velkými těžkostmi, například odvětví mléka a vepřového masa. V rámci podpůrného balíčku opatření, jejž počátkem září představil evropský komisař pro zemědělství a rozvoj venkova Phil Hogan, bylo na podporu propagačních opatření v uvedených dvou odvětvích speciálně vyčleněno 30 milionů eur.
„Evropská zemědělsko-potravinářská produkce patří na světových trzích jednoznačně k nejlepším. Její vývozy v hodnotě 110 miliard eur pomáhají vytvářet pracovní místa a zajišťují růst venkovských oblastí v celé Evropě,“ vysvětluje komisař Hogan a dodává: „S velkou radostí proto vítám tento nový systém propagace s rozpočtem 111 milionů eur, díky němuž bude tento vývozní trend pokračovat a díky němuž se produktům z EU otevřou další možnosti na nových trzích a zároveň upevní jejich pozice na trzích stávajících. Obzvláště rád oznamuji, že v rámci nedávno ohlášeného balíčku 500 milionů eur pro zemědělské trhy byly vyhrazeny účelové prostředky ve výši 30 milionů eur pro odvětví mléčných výrobků a vepřového masa. S potěšením očekávám zahájení diplomatické ofenzívy a obchodní mise, jež v příštích měsících povedeme, abychom evropským producentům otevřeli nové příležitosti po celém světě.“*