Ziskovost českých podnikatelů v zemědělství či lesnictví je v průměru vyšší než v maloobchodu. Na prodeji zboží konečným spotřebitelům také vydělávají čeští obchodníci méně než jejich konkurenti na Slovensku. Vyplývá to z analýzy, kterou pro Svaz obchodu a cestovního ruchu (SOCR) zpracovala z dat Eurostatu společnost Deloitte.
Podle Potravinářské komory ČR se však do statistiky nezapočítávají bonusy, které řetězce účtují svým dodavatelům, jako je například regálné. Ve skutečnosti tak podle komory vydělávají řetězce víc. Ministerstvo zemědělství analýzu k dispozici nemá, nechce se k ní proto vyjádřit.
Zisková přirážka v českém maloobchodu dosahuje 21,3 procenta, zatímco v sektoru zemědělství, lesnictví a rybolovu je 32,3 procenta, uvedl SOCR. Na Slovensku je tento ukazatel 34,8 procenta a průměr EU je 26,6 procenta. Čistá zisková přirážka je definována jako podíl čistého provozního přebytku a rozdílu hodnoty produkce a čistého provozního přebytku.
Podle Potravinářské komory ČR je ale ve skutečnosti u obchodníků vyšší. Zisková přirážka ve výši 21,3 procenta je známá, ale chybí k ní zadní marže v průměrné výši přibližně 40 procent, takže není 21 procent ale 61 procent, řekla mluvčí Potravinářské komory ČR Dana Večeřová. Navíc podle ní nelze měřit ziskovost v sektoru zemědělství, protože je tvořená dotacemi. Zadní marže jsou podle ní takové praktiky jako vracení neprodaného zboží zpět dodavateli nebo zalistovací poplatky.
"Skutečná ziskovost by musela být o ně očištěna a pak se ze zisku dostaneme do ztráty," dodala mluvčí. Český statistický úřad podle ní přiznává, že nedokáže bonusy a tzv. zadní marže pro dodavatele měřit. "U Eurostatu to bude zcela nepochybně to samé," uvedla.
Mluvčí ministerstva zemědělství Hynek Jordán uvedl, že vzhledem k tomu, že analýzu, kterou pro Svaz obchodu a cestovního ruchu zpracovala z dat Eurostatu společnost Deloitte, nemají k dispozici, nemohou se k ní vyjádřit.*