V Bruselu schválili osm nových názvů produktů chráněných zeměpisným označením

Evropská komise dnes schválila zápis osmi nových názvů produktů z Francie, Chorvatska, Německa, Portugalska a Španělska do rejstříků chráněných zeměpisných označení (CHZO) a chráněných označení původu (CHOP). Názvy zapsané jako zeměpisná označení získávají širokou ochranu, která funguje jako práva duševního vlastnictví pro produkty, které pocházejí ze specifické zeměpisné oblasti a díky tomuto původu mají určité vlastnosti nebo pověst. Zapsané potraviny jsou chráněny před jakýmkoli zneužitím, napodobením nebo evokací jejich názvu. Informovalo o tom tiskové oddělení Zastoupení Evropské komise v České republice.

Aktuálně zařazenými produkty jsou:

  • za Francii: Poulet de l'Ardèche/Chapon de l' Ardèche (CHZO), kuřata a kapouni chovaní ve volném výběhu; Pintade de l'Ardèche (CHZO), perličky chované ve volném výběhu; Soumaintrain  (CHZO), měkký sýr; Sel de Salies-de-Béarn (CHZO), sůl
  • za Chorvatsko: Zagorski puran (CHZO), krocani z chorvatského plemene záhorský krocan
  • za Německo: Allgäuer Sennalpkäse (CHOP), tvrdý sýr
  • za Portugalsko: Fogaça da Feira (PGI), sladké pečivo s jemnou chutí a vůní citronu a skořice
  • za Španělsko: Gall del Penedès (PGI), kuřata z tradičního plemene Penedesenca

Zařazením těchto osmi nových názvů stoupl počet chráněných názvů potravin na 1349 (celkový počet chráněných označení původu, chráněných zeměpisných označení a zaručených tradičních specialit). Chráněna jsou rovněž vína, aromatizovaná vína a destiláty, kde je registrováno více než 2090 názvů.

V roce 2010 představovala prodejní hodnota produktů se zeměpisným označením za všechny kategorie (zemědělské produkty, vína, aromatizovaná vína a lihoviny) celkem 54,3 miliardy eur. To je téměř 6 % zemědělsko-potravinářského a nápojového odvětví. Obchodní dohody nabízejí možnosti ochrany zeměpisných označení EU ve třetích zemích, takže kvalitní produkty se silným vývozním potenciálem mohou snadněji vstupovat na mezinárodní trhy a producenti, kteří jsou již na daném trhu přítomni, tam mohou své podnikání rozšířit. Produkty nesoucí zeměpisné označení v roce 2010 tvořily 15 % veškerého vývozu potravin a nápojů z EU do třetích zemí.

Zavedení zeměpisných označení zvyšuje příjmy zemědělců a pomáhá obyvatelům ve znevýhodněných nebo odlehlých oblastech tím, že podporuje ekonomiku venkova. Zvyšuje rovněž tržní hodnotu produktů, protože je bezpečně odlišuje od ostatních podobných produktů nebo potravin. Kromě toho se spotřebitelé díky zavedení tohoto označení mohou lépe rozhodovat na základě jasných informací o specifických vlastnostech produktů, které kupují.*

Napsat komentář

Napsat komentář

deník / newsletter

Odesláním souhlasíte se zpracováním osobních údajů za účelem zasílání obchodních sdělení.
Copyright © 2024 ČTK. Profi Press, s.r.o. využívá zpravodajství z databází ČTK, jejichž obsah je chráněn autorským zákonem. Přepis, šíření či další zpřístupňování tohoto obsahu či jeho části veřejnosti, a to jakýmkoliv způsobem, je bez předchozího souhlasu ČTK výslovně zakázáno.
crossmenuchevron-down