Moravské Valtice jsou dnes magnetem pro turisty, které přitahují především tamní vína. Stejně jako odrůdy z dalších částí Moravy získávají stále větší ohlas na mezinárodních soutěžích. Navzdory tomu zůstávají neznámé pro konzumenty vína v zahraničí. Uvádí se to v americkém listě The New York Times.
Příkladem úspěšně se rozvíjejícího města, které stejně jako několik dalších jihomoravských obcí vystavělo svůj úspěch na vínu a vinohradech, jsou podle newyorského listu Valtice. Zatímco během komunistické éry byla výroba vína znárodněna, kvantita zastínila kvalitu a po staletí předávané umění vinařského řemesla téměř zmizelo, s privatizací se začaly chuť a jiskra vracet. Velká vinařská družstva se rozpadla na menší podniky, které se dostaly do rukou zapálených vinohradníků. Na Moravu se postupně rozšířily moderní prostředky a postupy, které byly na Západě běžné – nádrže z nerezové oceli nebo teplotně kontrolovaná fermentace.
"Od doby, co jsem přijel, jsem u českých vinařů zaznamenal velký posun kupředu. Jsou ochotni učinit hodně velké oběti co do množství vína, aby získali vyšší kvalitu," řekl Mazey.
Americký list poznamenal, že pozitivní vývoj ve vinařství ČR se projevuje například v mezinárodních soutěžích. Veltlínské zelené z Valtic vyhrálo v roce 2010 dvě zlaté medaile na soutěži v San Francisku a prosazují se i další odrůdy.
Mezi zahraničními konzumenty však zůstávají česká vína spíše neznámá. Jedním z důvodů je podle listu fakt, že většina tuzemské produkce se prodá v České republice, kde tvoří domácí vína asi 40 procent celkového prodeje vín. Vyváží se jen zlomek, většinou na sousední Slovensko.
Podle expertů je ale výrazný nárůst exportu moravských vín jen otázkou času. Zatím se však zdá, že místní vinaři jsou rádi, když lidé jezdí ochutnávat a popíjet víno přímo k nim.*