Maloobchodní řetězce podle 79 procent jejich dodavatelů zneužívají své dominantní postavení na trhu. Vyplývá to z průzkumu, který si nechalo zpracovat ministerstvo zemědělství a jehož výsledky představilo na dnešní tiskové konferenci. Z pohledu férového a oboustranně vyváženého přístupu vůči dodavatelům nejlépe vyšly řetězce Coop, Globus a Billa, naopak nejhůře dopadl Lidl a Kaufland.
Zhruba třetina dodavatelů uvedla, že má zkušenost s psychickým vydíráním, vulgárním, arogantním nebo jinak nevhodným jednáním. "Nad tím by se měla obchodní oddělení řetězců asi více zamýšlet," řekl ministr zemědělství Marian Jurečka. S některou z negativních praktik se podle průzkumu setkalo celkem 83 procent dodavatelů. Dodavatelům se nelíbí například to, že řetězce mohou objednat podle smlouvy jakékoliv množství výrobků a oni je musí pod sankcí dodat. Na druhou stranu ale 73 procent respondentů nemá žádnou garanci ročního objemu odebraného zboží. Většina dodavatelů hodnotí obsah svých rámcových smluv z hlediska postihů za nevyvážené. Většina dodavatelů uvedla, že situace se po začátku účinnosti zákona o významné tržní síle nezměnila. Osm procent si myslí, že zhoršila vyjednávací pozici u dodavatelů, 11 procent respondentů se domnívá, že ji zlepšila.*
Celý článek najdete v týdeníku Zemědělec č. 35