Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) našla loni 33 reklam na potraviny, které porušovaly zákony. Nejčastěji se jednalo o reklamy na potravinové doplňky, které obsahovaly takzvaná léčebná tvrzení. Ta jsou však přípustná pouze u léků. Uvedl to mluvčí inspekce Pavel Kopřiva. V některých případech jde však o produkty nabízené na e-shopech sídlících i mimo Evropskou unii a vymahatelnost práva je prakticky nulová.
Inspekce se reklamou zabývá po novelizaci zákona o regulaci reklamy od srpna 2015, a to zejména v tisku, na internetu, v letácích či v obchodech. Nemá kompetence ke kontrole reklamy v televizi a v rozhlase.
Nejvíc potravinových doplňků s nezákonnou reklamou se prodává na internetu. Prodejci používají nepovolená zdravotní či dokonce léčebná tvrzení.
Jak sdělil Kopřiva, používat lze pouze schválená zdravotní tvrzení podle Evropského nařízení a dále zdravotní tvrzení, jejichž posouzení není dosud dokončeno. Seznamy schválených i dosud neposouzených tvrzení lze najít v registru Evropské komise. Používání takzvaných léčebných tvrzení je právními předpisy u potravin zakázané, protože žádné potravině nelze připisovat vlastnosti léčby. To je vyhrazeno pouze léčivům.
Problematické však je trestání takových e-shopů, pokud sídlí v zahraničí a mají pouze webové stránky v češtině. Informace o provozovatelích se sídlem v Evropské unii řeší SZPI s dozorovými orgány v příslušném státě prostřednictvím evropského systému sdílení informací o nevyhovujících potravinách AACS, řekl Kopřiva. Dále už podle něj kompetence SZPI nesahají. Pokud sídlí mimo EU, umístí inspekce e-shop na Seznam rizikových webových stránek a výrobků.
Ojediněle našla inspekce i reklamu na běžné potraviny, která klamala spotřebitele. Například tvrdila o chlebu, že má vysoký obsah vlákniny, laboratorní rozbor však ukázal, že tomu tak není.*