Reklama na potraviny je problematická především u doplňků potravy, a to zejména na internetu, vyplývá ze zjištění Státní zemědělské a potravinářské inspekce (SZPI). Inspektoři loni prověřovali 100 reklamních sdělení, uskutečnili 103 kontrol u 55 prodejců. K porušení zákona došlo ve 47 případech. Uvedl to mluvčí SZPI Pavel Kopřiva.
O rok dříve inspekce odhalila 33 porušení zákona. Situace v oblasti reklamy na potraviny, zejména na doplňky, se nezlepšuje, sdělil Kopřiva. Inspektoři nejčastěji zjistili uvádění nepovolených výživových, zdravotních nebo dokonce léčebných tvrzení a zavádějících informací.
V reklamě na potraviny lze použít pouze schválená zdravotní tvrzení a dočasně také zdravotní tvrzení, jejichž posouzení není dosud u konce a která jsou uvedena na On hold seznamu. Používání léčebných tvrzení je u potravin včetně doplňků stravy zcela zakázáno, protože žádné potravině nelze připisovat vlastnosti léčby. To je vyhrazeno pouze léčivům," popsal právní předpisy Kopřiva.
Nejvíce případů nevyhovující reklamy je v prostředí internetového prodeje, tedy v e-shopech nebo na reklamních webových stránkách. SZPI nařídila kontrolovaným osobám, aby nevyhovující reklamní sdělení neprodleně odstranily, a zahájí s nimi správní řízení o uložení pokuty, uvedl Kopřiva.
Existují také e-shopy se sídlem mimo Evropskou unii, na které může inspekce spotřebitele pouze upozornit, aby si dali pozor. Nabízejí buď zdraví nebezpečné doplňky stravy, nebo naopak zcela obyčejné potraviny označují až zázračnými účinky na zdraví. SZPI jejich seznam pravidelně aktualizuje.*