Pekaři se podobně jako mnohé další obory loni potýkali s nedostatkem zaměstnanců, což je limituje v rozvoji. Přesto však výkonný ředitel Svazu pekařů a cukrářů Jaromír Dřízal vyjmenoval tři příležitosti, kudy se mohou pekaři vydat, aby prosperovali. Jednou cestou je sázka na kvalitní potraviny a dobrý marketing, další cestou větší automatizace výroby a tou třetí specializace na určitý druh výrobků, řekl na brněnském potravinářském veletrhu Salima.
Pro pekaře hraje současná poptávka zákazníků, kteří v rostoucí míře upřednostňují české výrobky. "Pokud mají dobrý marketing a dobré inovační výrobky v dobré kvalitě, tak na to zákazník slyší a je ochotný si i připlatit," řekl Dřízal. Prostor pro zvýšení ceny existuje i z pohledu cen pečiva v Evropské unii, v Česku je pečivo páté nejlevnější.
Větší automatizace a robotizace výroby je citelná již v Rakousku či Německu. "Mnohé pekárny se tímto směrem vydaly a je to logické v době nedostatku zaměstnanců. Díky strojům se zvýší produktivita a je to investice do budoucnosti," uvedl Dřízal. Díky stále modernějším technologiím lze automatizovat nejen výrobu chleba či rohlíků, ale i pečiva obtížnějšího na výrobu, i když u řemeslných pekáren zůstane podíl ruční práce vždy vyšší.
Třetí šancí je zlepšení marketingu a specializace. "Všichni se snaží dělat všechno, ale trh se čím dál víc segmentuje a zákazníci jsou čím dál náročnější. Vznikají výrobky na grilování, večerní chleby, výrobky pro singl zákazníky a zvětšuje se podíl balených a krájených chlebů," uvedl Dřízal.
Pekaři také hojně reagují na to, že řetězce si pečivo nejen dopékají, ale i pečou a drží zhruba čtvrtinu trhu s pšeničným pečivem. Mnozí pekaři si proto otevřeli vlastní prodejny či síť, v Česku je nyní 2500 specializovaných pekařských prodejen. Podle agentury GfK se prodá 44 procent pečiva právě v malých a specializovaných obchodech.*