Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) odhalila mimořádný případ falšování potravin v Penny marketu. Ve slevových akcích nabízel vepřové maso v konzervě s výrazně nižším podílem obsahu masa, než bylo uvedeno na obale. Šlo o značku SÝPKA Šlechtická, konzerva je vyrobená v Polsku. Inspekce zahájila s prodejcem správní řízení o uložení pokuty a zároveň mu nařídila, aby všechny další šarže tohoto výrobku nechal na vlastní náklady analyzovat ve specializované laboratoři, uvedl dnes mluvčí SZPI Pavel Kopřiva. Potravinářská komora ČR sdělila, že podle jejího názoru se dlouhodobě prodávají v akcích výrobky s nižší kvalitou.
Inspekce odhalila v Penny marketu pět podobných výrobků, které byly falšované. Všechny byly v letáku označeny jako "Jedinečná nabídka" letos v březnu. Výrobcem je polská firma Pamapol. Maso ve vlastní šťávě mělo jednou 69 procent masa, v druhém případě 73 procent, mělo mít 89 procent. Maso šlechtické se šunkou mělo v jednom případě 69 procent, ve druhém 72 procent a ve třetím 67 procent masa, mělo mít 86 procent.
„Považujeme za zcela nepřijatelné, pokud některé subjekty na trhu dosahují pro spotřebitele atraktivních cen zfalšováním obsahu, kdy klamavě sníží podíl nejnákladnější složky potraviny, a tyto výrobky následně ve velkých objemech nabízí v letákových a slevových akcích. Budeme v kontrolách tohoto druhu pokračovat v nesnížené intenzitě napříč potravinářskými komoditami,“ uvedl ústřední ředitel SZPI Martin Klanica.
Penny market loni dostal nejvíce pokut od České obchodní inspekce. Inspektoři uložili prodejci 23 pokut v celkové výši 4,6 milionu korun. Nejčastěji tato společnost nedodržela slibovanou akční cenu při konečném účtování a užila také nekalé obchodní praktiky, uvedl mluvčí inspekce Jiří Fröhlich.*