Konzumenti vína jsou čím dál informovanější a náročnější. Roste proto odbyt kvalitnějších vín, uvedl vinař Josef Dufek ze Svatobořic-Mistřína, který patří k nejúspěšnějším moravským vinařům na zahraničních soutěžích.
Jedním z důvodů, proč se zvyšuje odbyt kvalitního vína, je podle Dufka skutečnost, že v české společnosti už je vrstva znalců, konzumentů, milovníků vín, která nenaletí na pochybně laciná vína z Francie či odjinud ze zahraničí. "Jsou schopni si zjistit terroir - podloží, konkrétní výsledky vinaře a k tomu se rádi vrací," uvedl Dufek. Podle něj například na Slovácko lidé jezdí za konkrétními odrůdami. "Na viniční tratě si zvykli, mají 'napité' podloží, danou odrůdu," uvedl.
Jeho vinařství ročně produkuje kolem 250 000 litrů vína. Dufek se zabývá jen přívlastkovými víny, ne sudovými. Škála odrůd je naopak široká, vinařství se věnuje zhruba třicítce odrůd na 47 hektarech. Firma chce ještě další čtyři až pět hektarů vysadit. Vinice má Dufek také v Kobylí, Velkých Bílovicích a Hustopečích. "Soustředit se na jeden rajón je dost riskantní, v obchodech nemůžeme vypadnout na půl sezony, musíme mít záchytné body," říká vinař, který zaměstnává kolem 30 lidí a v sezoně až 90 brigádníků.
Svůj region nazývá moravským Toskánskem díky kopcovitému terénu. "Zvlněná krajina kolem Kyjova je jedno z nejhezčích míst. Když jedu do vinice, bojím se, abych nesrazil nějakého fotografa, co jich tu je z celého světa," uvedl Dufek.
Jeho vinařství má nové vinice, ale i 45 let staré. S víny si prý nyní už jen hraje a experimentuje. Z ocenění si Dufek váží vítězství na Valtických vinných trzích a pravidelné účasti ve francouzské publikaci 1000 Vins du Monde. Účast v zahraničních soutěžích bere jako porovnání kvality.*