Tržby za prodej potravin lokálního původu se v ČR nezvyšují. Proti roku 2012 loni klesly o jeden procentní bod na 60 procent. Uvedl to komerční manažer společnosti Nielsen Břetislav Chovítek. Společnost do své studie nezahrnula čerstvé pečivo, zeleninu nebo maso. Přitom 64 procent českých obyvatel podle průzkumu Nielsenu preferuje lokální produkty, čtyři procenta dává přednost zahraničním, zbytku je to jedno. Nejčastěji se prodávají lokální značky vody, piva, mléka, rumu nebo koření, největší zastoupení v globálních značkách pak má instantní káva, kolové nápoje nebo čokoláda. Loni se také více potravin prodávalo ve slevových akcích, v tržbách šlo o 55 procent, zatímco před desetiletím šlo o 33 procent, uvedla společnost.
Podle předchozího průzkumu společnosti GfK naopak začali Češi v posledních letech omezovat nákupy ve slevách. Po dlouhodobém růstu se podíl výdajů za potraviny a drogerii ve slevových akcích snížil loni podle této studie na 46 procent, zatímco v roce 2015 dosahoval 46,9 procenta. Prezidentka Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR Marta Nováková upozornila, že Nielsen do svých studií dává především balené zboží některých kategorií. Slevy i možná povinnost českého zboží na obchodních pultech jsou letos předmětem politické diskuse. Například ministerstvo zemědělství v dubnu ohlásilo, že zatím nechystá regulace obchodních řetězců. Dříve ministr Jiří Milek mluvil jako o zajímavých nápadech zavádění minimální marže na potraviny, byl nakloněn také minimálnímu zastoupení českých potravin na obchodních pultech. Podle dubnového vyjádření by se měly všechny články výrobně-prodejního řetězce na sporných věcech dohodnout samy, pokud ne, přijde regulace. Podle Novákové se návrhy nyní diskutují v podvýboru sněmovního zemědělského výboru.*