Jen čtyři z deseti potravinářských výrobků na pultech obchodů na Slovensku pochází z produkce slovenských firem. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Slovenské zemědělské a potravinářské komory (SPPK), která zároveň upozornila na zhoršující se bilanci slovenského zahraničního obchodu se zemědělskými a potravinářskými produkty. Země z hlediska zastoupení potravin domácí produkce v prodejnách patří k nejhorším v EU.
"Nemůžeme s tím být spokojeni. Je ale iluzí hledat řešení ve 100procentním nebo 80procentním zastoupení domácích potravin," řekl novinářům místopředseda SPPK Marián Šolty. Dodal, že cílem potravinářů je ve spolupráci s maloobchodem zvýšit podíl slovenských potravin v nabídce prodejen na 50 až 60 procent.
Podle šéfa Unie potravinářů Slovenska Stanislava Voskára Slovensko ve velkém dováží i běžné ovoce, zeleninu, maso a další výrobky, které dokážou vyprodukovat i slovenští zemědělci a potravináři. Z hlediska původu nejnižší zastoupení na pultech obchodů mají právě zpracovaná zelenina, maso, ovoce, oleje, těstoviny z produkce slovenských firem. Naopak největší podíl mají slovenská vejce, med, mléko a minerální vody. Podíl slovenských potravin v nabídce obchodů na Slovensku se v posledních letech výrazněji nezvyšuje, například v roce 2014 dosáhl necelých 39 procent. Podle SPPK kvůli vysokému dovozu zahraničních potravin na Slovensko se země v této oblasti potýká se zhoršujícím se saldem zahraničního obchodu. Za prvních deset měsíců loňska se deficit obchodní bilance Slovenska se zemědělskými a potravinářskými výrobky prohloubil meziročně o čtvrtinu na téměř 1,4 miliardy eur (35,8 miliardy korun).
Slovenská koalice na konci loňska prosadila uvalení zvláštní daně na velké obchodní řetězce, které prodávají i potraviny. Výnos z nového odvodu chce stát použít například na podporu slovenských producentů potravin či na kompenzace vlivu globálních změn počasí na zemědělství.*