Potravinářská komora ocenila jako nejlepší letošní inovativní výrobky Ovesnou kaši pro děti s vápníkem bez lepku od Semix Pluso, máslový mazanec od Zeelandie, ochucené kakaové Orion Granko od Nestlé, Špekáčky Extra 1978 od řeznictví H+H a tyčinku s ořechy a proteinem bez přidaného cukru od Emco. Zástupci komory to uvedli na tiskové konferenci k tzv. reformulacím, tedy snaze o zlepšování výživových hodnot v prodávaných potravinách pro běžné zákazníky. Výše uvedené výrobky můžou nosit ocenění Reformulace roku.
Letos šlo o třetí ročník této soutěže. V roce 2016 totiž vznikla pod komorou Platforma pro reformulace, která se o zlepšení a upozorňování na "zdravější" výrobky snaží. V současnosti je podle vedoucího ústavu konzervace potravin z Vysoké školy chemicko-technologické v Praze Aleše Rajchla tlak na producenty potravin, aby se o zlepšení potravin pokoušeli. Velkých prohřešků se ale podle něj dopouštějí pracovníci v gastronomii, když například přesolí polévku, kterou následně jedí i děti. Podle něj je třeba se na změny, jako je snižování cukru nebo soli v potravinách, vždy dívat optikou spotřebitele – tedy zda má dostatek pohybu, vykonává manuální zaměstnání, nebo naopak trpí civilizačními chorobami. Dalším problémem u snižování cukru nebo soli je pak podle něj zkrácení doby trvanlivosti výrobku, kdy tyto složky působí jako konzervanty.
Například řetězec Lidl, který je podle zástupkyně Českého mlékárenského svazu Jany Ovčáčkové spíše jednou z prvních tržních vlaštovek, žádá producenty mléčných výrobků, aby obsah cukru snižovali. U svých privátních značek, které tvoří 83 procent sortimentu, chce snížit obsah přidané soli a cukru proti roku 2015 do roku 2025 o pětinu. U jogurtů se například firma bude snažit mít maximálně deset gramů přidaných cukrů na 100 gramů produktu. Podle firmy se nyní prodávají privátní jogurty s 11 gramy cukru na 100 gramů, loni to bylo 12,8 gramu cukru na 100 gramů hmoty.*