Při první vlně pandemie koronaviru Češi podle odborníků kupovali více zdravých potravin, výjimkou byly menší vesnické prodejny. Vyšší poptávka po vitaminových doplňcích a zdraví prospěšných potravinách sice nyní není znatelná, prodejci však předpokládají, že s nadcházející zimou zájem o tento sortiment může znovu růst. Vyplývá to z vyjádření obchodníků, výrobců a expertů na výzkum trhu.
Letošní březen a duben se podle nich nesl v duchu panických nákupů a snaze předzásobit se. Nákupy všech potravin například podle Barbary Anny Bezouškové ze společnosti Nielsen rostly meziročně rychleji než ve zbytku roku. Nárůst zdravých potravin byl přitom ještě zhruba o třetinu rychlejší než v celém potravinovém koši. Volně prodejné vitamíny podle ní vzrostly o více než 80 procent. "Více než v jiných měsících rostly i prodeje ovoce, nejvýrazněji citrony a zázvor, který proti standardnímu růstu okolo deseti procent vyrostl v období březen až duben o 115 procent," uvedla.
Mlékárna Hollandia zase zaznamenala za jarního nouzového stavu meziroční nárůst prodejů o pět procent. "Spotřebitelé v té době v nákupním chování akcentovali faktor zdraví, což se projevilo na větší preferenci jogurtů a jogurtových výrobků. Částečnou roli pak mohl sehrát i faktor předzásobení, zejména v březnových týdnech," vysvětlil marketingový manažer Hollandia Jan Škoda.*