Plzeňský Prazdroj vymění zdarma restauracím a hospodám veškeré prošlé pivo za čerstvé a zlikviduje jej na vlastní náklady. Stejně to provedl na jaře. Zároveň jim poskytuje poradenství, jak získat prostředky z programů státní podpory. Pivovar dále odložil splatnost veškerých faktur až na období po koronaviru. Uvedl to obchodní ředitel Prazdroje Tomáš Mráz. Odbyt sudového piva v hospodách se meziročně snížil na pět procent, prodej čepovaného piva z okénka nabízí asi 11 procent restaurací a hospod.
"Ten, kdo nyní funguje, tak může generovat příjmy a za pivo zaplatí až poté, co se život dostane zpět do normálu," uvedl. Podle Mráze nemusejí mít lidé obavy, že by teď pivo v hospodách nemělo ty nejlepší parametry. Prazdroj totiž výrazně posílil prodeje menších balení sudů 15 a 30 litrů. Patnáctilitrové sudy se podílí na prodejích do hospod z jedné pětiny, zatímco běžně to jsou jen dvě procenta. Třicetilitrové sudy pak tvoří dvě pětiny prodejů, loni polovinu.
Prazdroj se podle Mráze snaží motivovat lidi, aby si chodili pro jídlo a pití, a tím pomohli provozovnám přežít. "Aktuálně například rozvážíme do otevřených podniků zdarma třetinkové lahve piva Excelent, aby je mohli hospodští dávat třeba k jídlu," řekl.
Prodej čepovaného piva z okénka nabízí podle aktuálních dat pivovaru asi 11 procent restaurací, do nichž dodává svá piva. Hospodští, kteří sudové pivo mají i nadále v nabídce, přitom prodají 45 procent toho, co v běžném provozu před rokem. Hospodám, které se snaží fungovat, to podle Mráze pomáhá zajistit aspoň část hotovosti, kterou nutně potřebují.
"Naše celkové prodeje sudového piva v hospodách se za první tři týdny, kdy musely být podniky uzavřené, snížily na pět procent ve srovnání se stejným obdobím loni," uvedl Mráz.*