Tuzemský prodej piva loni poklesl o 14,4 procent na 1,37 miliardy litrů. V přepočtu na hlavu to je propad z předloňských 142 na 130 litrů. Vyplývá to z dat Generálního ředitelství cel o množství piva uvedeného do prodeje. „Jedná se o historicky největší pokles,“ řekla pro týdeník Zemědělec výkonná ředitelka Českého svazu pivovarů a sladoven Martina Ferencová a dodala, že dosavadní rekordní poklesy zaznamenaly krizové roky 2009 a 2010, kdy domácí trh spadl o šest, respektive o necelých devět procent. Svaz zatím nemá uzavřená čísla za loňský rok, ale bude je prezentovat začátkem dubna.
Vývoj prodeje hodnotila i agentura Nielsen IQ, z jejíž analýzy vyplývá, že množství prodaného piva z regálů obchodů vzrostlo loni oproti předchozímu roku o 5,7 procenta, ale v gastronomii se propadlo o 35 procent. Nárůst odbytu piva v lahvích, PET a plechovkách tedy nedokázal nahradit obrovský výpadek v gastronomii.
V důsledku uzavření hospod, barů a restaurací přicházejí české pivovary týdně o více než 340 milionů korun, celkově pak v průběhu druhé vlny pandemie do konce roku 2020 ztratily na tržbách za čepované pivo téměř čtyři miliardy korun. Vyplývá to ze studie Centra ekonomických a tržních analýz (CETA) realizované pro Český svaz pivovarů a sladoven.
Pokud jde o podpůrné programy státu, dobře fungují podle Ferencové programy Antivirus a Covid nájemné. „Oproti tomu se neosvědčil program Agricovid, který má nastavené podmínky tak, že na něj drtivá většina pivovarů nedosáhla, a to přesto, že je uzavření restaurací stálo jednotky až stovky milionů korun, podle velikosti pivovaru,“ uvedla Ferencová.*