Většinu produkce čerstvé zeleniny tuzemští pěstitelé dodávají obchodním řetězcům, na jejichž pultech končí 75 procent úrody. Velkoobchodům zelináři prodávají desetinu své produkce a stejný podíl připadá na konzervárny, mrazírny či sušárny. Vyplývá to ze situační a výhledové zprávy ministerstva zemědělství. Tuzemská sklizeň zeleniny je už v plné proudu a do obchodů míří saláty, ředkvičky, kedlubny, lahůdková cibulka, řezané bylinky, rajčata i okurky.
Struktura prodeje tuzemské zeleniny se v posledních letech podle MZe výrazně nemění, hlavní podíl mají hypermarkety a supermarkety. "Řetězce jsou hlavní silou udávající výkupní i spotřebitelskou cenu zeleniny a svého výjimečného postavení zneužívají. Udávají také nároky na estetickou kvalitu zeleniny," stojí v situační a výhledové zprávě MZe.
Obchodní řetězce mají podle pěstitelů zeleniny velmi vysoké marže. Například farmář Ladislav Kašpar loni řekl, že klesá podíl pěstitelů na konečné prodejní ceně zeleniny v obchodech. "Zatímco před deseti či patnácti lety jsem dostal 33 procent, tak dnes nedostanu ani 18 procent," upozornil Kašpar, který proto na poli nedaleko Olomouce zavedl samosběr zeleniny. Prostřednictvím samosběru, farmářských trhů, prodeje ze dvora, vlastního exportu či dodávek pro hotely a restaurace tuzemští zelináři podle údajů MZe prodávají zatím jen pět procent produkce čerstvé zeleniny.
Do českých obchodů se nyní po zimní přestávce vrací čerstvé polní druhy zeleniny od tuzemských producentů. V zimě a předjaří se prodávala skladovaná zelenina z minulé sezony, ale i česká skleníková rajčata a okurky. Postupně se podle předsedy Zelinářské unie Čech a Moravy Petra Hanky začnou sklízet i další druhy. "Česká zelenina je pro zákazníky jasně čerstvější, splňuje vysoké požadavky na kvalitu a bezpečnost," řekl Hanka.*