Budějovický Budvar čeká za loňský rok tržby přes tři miliardy korun a historicky nejvyšší výstav. Dařilo se hlavně v exportu, rostly prodeje na všech deseti hlavních trzích, kam pivovar vyváží. Letos čeká Budvar změny spotřebitelského chování, výrazně rostou i náklady na energie a výrobní materiály. Uvedl to ředitel Budvaru Petr Dvořák.
Za rok 2021 očekáváme skvělé výsledky. Dařilo se zejména na exportu. Jak v objemu, tak i v tržbách jsme zase o kus dál posunuli předloňská rekordní čísla. Jak tržby, tak objem budou určitě na historických maximech. Očekáváme ale, že letošní rok bude velmi náročné tato čísla udržet. Je tam spousta nejistot, zdražování, změny spotřebitelského chování," řekl ředitel.
Budvar zažil dobrý exportní rok. Na deseti hlavních trzích, kam vyváží, rostly tržby i objem prodaného piva. Týká se to zemí jako Německo, Británie, Slovensko, Polsko, Rakousko, Rusko či Kanada. "To se málokdy povede, aby z top deseti trhů deset rostlo. To bude mít významný vliv na výsledky," komentoval ředitel. Budvar vyváží asi 70 procent piva, hlavně balené. Exportním zákazníkům letos postupně zdražoval, od tří do devíti procent, podle typu balení.
Jiná byla situace v Česku, kde se zastavil růst v maloobchodních prodejích. "Zatímco v roce 2020 se spotřeba přesunula z točeného do baleného, tak v roce 2021 se to spíš vracelo k normálu. A hospody jely v normálním režimu jen čtyři měsíce přes léto," řekl ředitel. Když letos na podzim vláda zavedla nová koronavirová opatření, prodeje v restauracích klesly podle ředitele o polovinu.
Tento rok čeká Dvořák změny spotřebitelského chování, projeví se i rostoucí ceny energií či potravin. "Už teď je vidět začínající příklon k levným pivům. Naši základní strategii to nemění, jsme producent prémiových piv a chceme být. Prémiová piva dobře přežívají krize," řekl.*