Francouzští výrobci šampaňského za sebou mají úspěšný rok. Loni prodali více než 320 milionů lahví tohoto šumivého vína z kraje Champagne, což je meziročně o 32 procent více. S odkazem na francouzský výbor pro šampaňské o tom dnes informovala agentura AFP. Výrobci za své šampaňské utržili rekordních 5,5 miliardy eur (133,5 miliardy Kč). Spotřebitele od nákupu neodradila ani protipandemická opatření. Nárůst zaznamenala domácí spotřeba.
"Spotřebitelé se rozhodli, že si to doma zpříjemní," uvádějí výrobci. V prvním roce pandemie se přitom sektor ještě potýkal s poklesem prodeje o 20 procent. Na tržbách v roce 2020 se negativně odrazil prudký pokles cestovního ruchu a méně uspořádaných akcí.
Loni se ale poptávka znovu zvedla – a překvapila některé výrobce, kteří měli potíže s dodávkami. Ve Španělsku například dočasně nebyly skladem značky Ruinart, Moët & Chandon a Dom Pérignon.
Francouzský trh vzrostl o 25 procent na téměř 142 milionů lahví a vrátil se na úroveň roku 2019. Dále se zvýšil vývoz a dosáhl nového rekordu 180 milionů lahví.
Sklizeň šampaňského ovšem loni rekordní nebyla. Za špatnou úrodou stály jarní mrazy a deštivé léto. Sklepy vinařů jsou ale stále plné, protože šampaňské musí zrát déle než rok.*