Od letošního 1. ledna 2015 přebral kompletní agendu agentur pro zemědělství a venkov Státní zemědělský intervenční fond (SZIF). V souvislosti s tím nedávno ředitel SZIF Martin Šebestyán zdůraznil, že AZV přestaly sice existovat, ale téměř všechny činnosti, které zemědělcům zajišťovaly, zůstaly zachovány a poskytují je stejní zaměstnanci na původních pracovištích.
„Zaměstnanci na okresech tedy budou vykonávat to, na co byla zemědělská veřejnost zvyklá. Ze své pozice mohu říct, že uděláme vše pro to, aby našich 65 pracovišť dobře fungovalo,“ řekl. Komoditní náměstek ministra zemědělství Jindřich Šnejdrla je však přesvědčen o tom, že tento článek bude chybět, protože úředníci SZIF mají ještě i řadu dalších úkolů. Podle něj budoucnost ukáže, že zrušení agentur nebylo dobrou cestou. Jak již dříve informovala Věra Libichová, která řídila Agenturu pro zemědělství a venkov Kladno, AZV zajišťovaly každodenní kontakt se zemědělskou veřejností. Zemědělci se na ně obraceli se žádostí o pomoc a radu v uspořádání vlastnických a uživatelských vztahů na půdě a změny hranic obhospodařovaných pozemků. Konzultace se týkaly i rady a pomoci při podání žádosti o jakékoliv druhy a typy podpor, při řešení vypořádání pohledávek z restitucí a transformací, problematiky GAEC, cross compliance, hospodaření v případě erozně ohrožených půd či pomoc při obsluze informačních systémů, jako je Portál farmáře či LPIS.
Agentury poskytovaly však poradenskou, pomocnou a informační činnost i pro ostatní subjekty ve venkovském prostoru, jako jsou obce. To se týkalo například využití Programu rozvoje venkova, vodovodů, kanalizací, čističek odpadních vod.
Významnou roli hrály i při zajištění akcí a aktivit Celostátní sítě pro venkov. Tuto úlohu agentury převzaly v roce 2009. Zprvu jsme získávali partnery sítě, informace, dobré nápady, skutečně tak, aby síť byla sítí, spojovala aktéry venkovského prostoru.
Výhodou agentur pro zemědělství a venkov totiž podle Libichové bylo, že disponovaly pracovníky s širokým znalostním a vědomostním potenciálem, poměrně podrobnou znalostí zákonů a zejména zkušenostmi s aplikačním užitím výše dotčeného spektra problémů. Navíc podrobně znaly okres i hospodařící subjekty a jejich potřeby a problémy, podpory a dotace nejen z národních zdrojů, ale rovněž zdrojů z Evropské unie, a to nejen pro oblast zemědělskou, ale i zpracovatelskou, nevládních organizací a občanských sdružení.