Vláda minulý týden schválila návrh novely zákona o ochraně ovzduší, podle níž by se měla biopaliva v České republice začít povinně přidávat do benzinu a nafty až od roku 2008. Přimíchávání tak začne o půl roku později, než se doposud počítalo. Důvodem odkladu je podle ministerstva životního prostředí potřeba dobře připravit kontrolní mechanismus. Novelu musí ještě projednat parlament a podepsat prezident republiky.
Vláda již dříve rozhodla, že nebude biopaliva dotovat. Nyní se řešila otázka povinného přimíchávání biosložek do pohonných hmot, a to metylesteru řepkového oleje a biolihu. Po dlouhém vyjednávání zúčastněných stran byl předložen do vlády pouze jeden návrh. Podle něj má být přimíchávání objemové, kdy subjekty dodávající pohonné hmoty, musejí z celkové dodávky nahradit stanovený podíl biopalivy. Biosložky se nebudou přidávat plošně do každého litru pohonných hmot, protože by to odporovalo evropským směrnicím. V příštím roce by měl podíl biosložek v pohonných hmotách činit nejméně dvě procenta. V roce 2009 by měl stoupnout minimálně na 3,5 procenta. Ještě se však nedořešil systém kontroly.
Ministr zemědělství Petr Gandalovič podle mluvčí Táni Králové zastával rychlé přijetí zákona, mimo jiné proto, aby byly co nejdříve nastaveny podmínky pro výrobu biolihu. Na ty již čeští producenti a zemědělci dlouho čekají. Perspektiva výroby biolihu je podle ministra pro zemědělce důležitá i s ohledem na probíhající reformu trhu s cukrem v EU. Pěstování plodin na výrobu biolihu je jednou z alternativ. „Chápu po zkušenostech s aférami kolem LTO nutnost co nejvíce specifikovat kontrolní systém. To lze však učinit i dodatečně po schválení zákona o ochraně ovzduší změnou celních předpisů, zmocněním celní správy ke kontrolní činnosti a dalšími souvisejícími předpisy či nařízeními,“ sdělil.
Petr Jevič ze Sdružení pro výrobu bionafty hodnotí odklad zavedení povinného přidávání biosložek do pohonných hmot kriticky. Jestliže se letos nezačne, je to pro výrobce biopaliv problém,“ prohlásil. Podle tiskové mluvčí ústecké Setuzy Marie Logrové bude podnik samozřejmě hledat trhy v zahraničí. „Zatím naši produkci vyvážíme a budeme ji zřejmě exportovat i nadále,“ uvedla. Setuza přitom staví novou jednotku na výrobu metylesteru řepkového oleje o roční kapacitě sto tisíc tun.
Odkladem je znepokojen i ředitel Curkovarů TTD Dobrovice Oldřich Reinbergr. „Do továrny na výrobu bioetanolu jsme investovali více než miliardu korun a jsme plně připraveni tento biolíh přidávat do pohonných hmot tak, jak o tom Česká republika mluví už několik let. Další odklad mě utvrzuje jenom v tom, že této problematice není v ČR věnována náležitá pozornost,“ konstatoval. Cukrovary mají se zemědělci nasmlouvané kontrakty na dodávky statisíc tun řepy. „Jsme odkázáni na to, abychom řepu odkoupili a hledali si odbyt v zahraničí, kde jsou pro přimíchávání bioetanolu do benzínu lepší podmínky než u nás,“ řekl.
Posun tohoto termínu se nelíbí ani zemědělcům. Podle předsedy Zemědělského svazu Miroslava Jirovského ČR termín neustále odkládá, což nedává jistotu producentům. Naproti tomu se rozjíždí řada výroben v okolních zemích a na tuzemský trh může nakonec proudit nemalá část biopaliv z dovozu. Podobný názor má i prezident Agrární komory ČR Jan Veleba. „Za dva měsíce to bude už čtvrtý rok odkladu, což pokládám za určité umění. Je to špatný signál zejména investorům,“ řekl. Podle něj samotné zemědělce tento posun příliš nezasáhne. „Obilí, které tady bude přebytečné, se bez problémů vyveze a spotřebuje se v jiných biolihovarech. Myslím si ale, že je to špatně,“ prohlásil s tím, že za celým posunem vidí tlak petrolejářského lobby.
Členské firmy České asociace petrolejářského průmyslu a obchodu jsou však podle generálního sekretáře Miloše Podrazila na přimíchávání technicky připraveny.
Diskutuje se ale stále o systému kontroly. Ministerstvo zemědělství navrhuje jako schůdnou variantu kontroly model podobný nově zavedenému systému v Německu. Od letošního 1. ledna tam pro výrobce pohonných hmot platí povinnost uvádět na trh minimální množství biopaliv pro dopravní účely. To je vztaženo ke kalendářnímu roku a neuplatňuje se na něj žádná finanční podpora. Paliva s obsahem bioložky do pěti procent se v Německu nijak speciálně neoznačují. Zda se na trh uvádí stanovené minimální množství biopaliv, kontrolují celní úřady v daňových skladech. Subjektům, uvádějícím na trh pohonné hmoty, legislativa ukládá povinnost podat za uplynulý rok zprávu o množství biopaliv, které uplatnily. Pokud nenaplnily stanovený limit, je jim vyměřen poplatek za nedodaný objem paliv, informovala Králová. U nás se uvažuje o sankci dva miliony korun za neplnění evidence a 75 korun za každý litr biopaliv, který měl subjekt v rámci svého podílu na trh dodat, a neučinil tak .Do konce května mají ministerstva financí, zemědělství, životního prostředí a průmyslu a obchodu podle zadání vlády navrhnout přesnou podobu kontrolního mechanismu.